با توجه تحولات پیشگامانه در هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت، وسایل نقلیه اتومات، چاپ سه بعدی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علم مواد، ذخیره انرژی و محاسبات کوانتومی در سراسر جهان، کل صنایع در حال باز تعریف خود و ایجاد زیرساخت هایی از ابتدا هستند. انقلاب صنعتی چهارم نیز به همین شکل، دگرگونی های زیادی به وجود می آورد: نفوذ فناوری ها در عرصه فردی تاثیر گذار است اما تغییر سیستم های اجتماعی و اقتصادی به مراتب شدیدتر خواهد بود و باعث تغییر شکل زندگی آینده ما خواهد شد. برای اطمینان از رفاه آینده خاورمیانه، دولت ها و شهروندان باید از خود بپرسند که این فناوری های جدید برای رفع نیازهای واقعی اجتماعی آنها طراحی شده یا به سادگی تغییرات را به دلخواه خود ایجاد می کنند.
تنها با مشاهده نحوه عملکرد نیروهای تکنولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی در تعامل با یکدیگر است که رهبران و شهروندان هر کشور می توانند چگونگی عملکرد کسب وکار، تغییرات جامعه و اقتصاد را پیش بینی کنند. فن آوری های جدید مانند موتور بخار و کارخانه های پنبه ریسی، انقلاب صنعتی اول را موجب شدند که با تحولات سیاسی ـ اجتماعی تاریخی مانند شهرنشینی، آموزش همگانی و کشاورزی مکانیزه همراه بود. جوامع و افراد باید آموزش داده شوند و قدرت پیدا کنند تا فناوری های نیرومند را برای مقاصد واقعا مولد استفاده کنند به جای این که، به نفع مقاصد فردی دیگر عمل کرده و تحت تسلط او باشند. ما در مجمع جهانی اقتصاد این مساله را موج نوآوری لقب داده ایم؛ «چهارمین انقلاب صنعتی» به این دلیل که اساسا راه زندگی و کار ما را تغییر داده اند، دو چیزی به شدت به یکدیگر مربوطند.
کشورهای خاورمیانه در حالی که اقتصاد خود را با فن آوری های جدید وفق می دهند، باید شیوه هایی را در نظر بگیرند تا کارهای جدید در سراسر حوزه های عمومی و خصوصی گسترش پیدا کند. همه ما نیز باید به طور فردی برای مطلع ماندن و به روز بودن تلاش کنیم تا بتوانیم با مسایل جدید و پیچیدگی های تکنولوژی مواجه شویم و جامعه ای بیدار در برابر تکنولوژی بسازیم. یکپارچه سازی فن آوری ها و دگرگون سازی سیستم های اجتماعی و اقتصادی به نفع مطلوب جامعه، به همکاری نزدیک بین ذی نفعان دولتی، صنعت و جامعه مدنی احتیاج دارد. کسب وکارها برای این بخش باید به دنبال محیطی برای پیشرفت تکنولوژی و این که این پیشرفت ایمن باشد بگردند و تمام ملاحظات اجتماعی را نیز در ذهن داشته باشند.
نظارت بر وضعیت ماشینآلات به صورت زنده و دیجیتال و پیشبینی احتمال خرابی و اطلاعرسانی به بخشهای مربوطهفرصت دادن به ماشینها برای یادگیری از اشتباهات خود و تنظیم ویژگیها برای بهبود کیفیت بلندمدت در هر لحظهاستفاده از ابزارهایی برای بازرسی ایکسری ماشینها و پیدا کردن دلیل بروز مشکل و تغییر تنظیمات به صورت استاندارد. یک سال بعد از این تصمیم یکی از مراکز واقع در فرانسه از مزایای بیشمار تکنولوژیهای انقلاب صنعتی چهارم مانند استفاده از واقعیت افزوده، تحلیل داده برای افزایش پیشرفت و جلوگیری از شکست و استفاده از ابزارآلات خودکار برای پر کردن مواد اولیهی مورد نیاز برای تولید بهرهمند شده است.
طبق اعلام آمار ۷۰ درصد شرکتها هنوز از شیوههای قدیمی استفاده میکنند و تا زمانی که مجبور نشوند سراغ استفاده از تکنولوژیهای جدید نمیروند و کمتر از ۳۰ درصد شرکتها از تحولات تکنولوژی انقلاب صنعتی چهارم استقبال کردهاند. گفتنی است که این ابزارها در مقیاس کوچک و برخی قسمتهای کارخانههای استفاده شدهاند و شرکتهای کوچکتر میتوانند با یاد گرفتن از روند کاری آنها این تکنولوژی را در خط تولید خود به کار بگیرند. بهعنوان مثال خط تولید تویوتای ژاپن از تکنولوژی پیشرفته برای تولید محصولات خود استفاده میکند و سایر شرکتها از سراسر دنیا به ژاپن سفر میکنند تا با سیستم تولید محصولات آنها (TPS) آشنا شوند.
برخی از تغییرات عبارتاند از:دوربینهای مدار بسته و پوشیدنی که ورود به ساختمانها را تسهیل میکند، فروشگاههای شرکت را چک میکند و حتی پیغامهای ضروری را دریافت میکند. همزاد دیجیتال محصول با این هدف ساخته میشود که هر گونه تغییر، اصلاح و توسعه قبل از ساخت محصول اصلی، روی همزاد دیجیتالی آن تست شود تا هزینههای عملیاتی تولید کاهش پیدا کند. کارگران برای مدت مشخصی از عینکهای واقعیت افزوده و دستههای کنترلی استفاده میکردند تا بهتر بتوانند در مورد تغییرات آیندهی شرکت و بازتاب نقش خودشان بازخورد دهند. برای استفادهی کامل از مزایای انقلاب صنعتی چهارم در کسبوکارها باید راه زیادی طی کرد و برای رسیدن به این نقطه، پذیرش و گسترش تکنولوژی باید در اکوسیستم همهگیر شود.
به عنوان مثال مطالعات انجام شده در کشورهای کنیا و تانزانیا حاکی است که کسب مهارتهای شناختی و غیر تکراری، ارتباط مستقیمی با افزایش دستمزد اولیه، رضایت بیشتر شغلی و درآمدهای بالاتر در طول زمان داشته است حالآنکه در سراسر قاره آفریقا کمتر از چهار درصد از مردم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و آموزش در این کشورها روی علوم اجتماعی متمرکز شده است که ربطی به انقلاب صنعتی چهارم ندارد. به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویژگیهای عمده چهارمین انقلاب صنعتی یعنی دیجیتالی شدن، هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی، اینترنت اشیا، زیست فنآوری، نانوتکنولوژی، زنجیره بلوکی، اتومبیلهای خودران، پرینت سهبعدی و رباتیک نقش بسیار مهمی در آموزش، اشتغال و آینده کاری مردم جهان، بهخصوص آفریقاییها ایفا میکند.
در واقع هر روز درخواست برای بکارگیری مهندسان نرمافزار، متخصصان بازاریابی، نویسندگان و مشاوران مالی در سراسر کشورهای این قاره رو به افزایش است و نیاز به متخصصان مکانیک، معاونهای اداری و حسابدارها رو به کاهش است. پیشرفت و آموزش این جمعیت نیازمند داشتن امکانات پیشرفته و گسترده است، بنابراین توجه به سیستمهای آموزشی برای هموار کردن مسیر دستیابی به موفقیتهای تکنولوژیکی در این قاره هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. علاوه بر این دانشآموزان در بیش از دو هزار و ۵۰۰ مدرسه مصری به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و با کمک تکنولوژی بسیار پیشرفته در مناطق مختلف آن کلاسهای هوشمند درسی مجهز به سیستمهای خورشیدی ایجاد شده است.
از سوی دیگر امروزه توجه به آموزش عالی بسیار بیشتر از قبل حائز اهمیت است چراکه نسل جوان باید مطابق با تغییرات چشمانداز شغلی که ممکن است در دوران تحصیل خود با آن مواجه شوند، برای کار کردن مهارت پیدا کنند. توسعه مهارتهای مربوط به انقلاب صنعتی چهارم از همان دوران کودکی امری ضروری است و کشورهای آفریقایی باید علاوه بر تقویت آموزش روی تغذیه، سلامت و حمایتهای اجتماعی کودکان خود نیز سرمایهگذاری کنند. انتظار میرود سایر کشورهای قاره آفریقا نیز به زودی سیستم آموزشی خود را مطابق با انقلاب صنعتی چهارم تغییر دهند تا زمینه را برای موفقیت و اشتغال جوانان خود در آیندهای نزدیک فراهم آورند.
این قدرت تصمیم سازی به طور ویژه بر افراد و گروههای خاص متمرکز میشود؛ این افراد و گروهها، شرکتهایی که سیستم عاملهای جهانی و دیجیتال را مدیریت میکنند و همچنین دولتهایی که قدرت پیشبرد یا توقف توسعه، تجاری سازی یا پذیرش تکنولوژیهای نوظهور را دارند، در بر میگیرند؛ هنوز این واقعیت برقرار است که فرایندهای نوآوری و انتشار آنها عمیقا اجتماعی است، همچنین به واسطه اصول اخلاقی و هنجارهایی که به طور مداوم در جریان هستند و همه ما در آنها سهیم هستیم، هدایت میشوند. «جیمز مودی» و «بیانکانو گرادی» در کتاب «موج ششم»، توصیف میکنند که برای نخستین بار نوع بشر فرصت استفاده از تواناییهای افزایش یافتهاش را یافته تا با تکیه بر مواد اولیه و طراحی مجدد سیستمهای تولید و مصرف، اقتصادی را بسازد که به جای مصرف منابع بر پایه بازده آنها قرار گرفته است؛ در نتیجه بشریت وارد دورانی میشود که از وابستگی به سوختهای فسیلی فاصله میگیرد، کما این که این وابستگی از ویژگیهای انقلابهای صنعتی پیشین بوده است.
همانگونه دولتها هم به کمک سامانههای پایش فراگیر و توان بازرسی زیرساختهای دیجیتالی، تواناییهای نوین فن آوری را به کار میگیرند تا فرمانروایی خود بر مردم را افزایش دهند، ولی روی هم رفته دولتها با فشار فزایندهای روبرو هستند تا رویکرد دیگری در همکاری با مردم و سیاست گذاری برگزینند زیرا فناوری نوین میتواند زمینههای تازهای از رقابت، توزیع و تمرکز زدایی قدرت را دست یافتنی کند و جایگاه فرمانروایی آنان سست میشود. روی هم رفته، این دگردیسی نا بازداشتنی، از دیجیتال سازی ساده (انقلاب سوم صنعتی) تا نوآوریها بر پایه هم آمیزی فن آوریها ( انقلاب چهارم صنعتی) بنگاهها را ناچار میسازد تا به بازنگری در روشهای کاری خود بپردازند، ولی سرانجام یکسان است: رهبران و مدیران بالا دستی بنگاهها باید دگرگونی فضای کاری را در یابند، پندارهای پیشین کارکنان اجرایی خود را به چالش بکشند و خستگی ناپذیر و پی در پی به نو سازی بپردازند.