آب شیرین کن

تولید کننده دستگاه های آب شیرین کن

آب شیرین کن

تولید کننده دستگاه های آب شیرین کن

دندانه یا هرس - دندانه یا هرس در کاشت

بررسی و مقایسه دو روش خاک ورزی سطحی و مرسوم از نظر عملکرد و اجزای عملکرد گندم در کشت آبی

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. بررسی و مقایسه دو روش خاک ورزی سطحی و مرسوم از نظر عملکرد و اجزای عملکرد گندم در کشت آبی. بررسی و مقایسه دو روش خاک ورزی سطحی و مرسوم از نظر عملکرد و اجزای عملکرد گندم در کشت آبی. بررسی و مقایسه دو روش خاک ورزی سطحی و مرسوم از نظر عملکرد و اجزای عملکرد گندم در کشت آبی.

مراحل مختلف آماده سازی زمین کشاورزی

به عنوان بارزترین مثال استفاده از اراضی شیبدار دامنه های کوههای اطراف سد سپیدرود شهرستان لوشان و رودبار برای کاشت زیتون را می توان نام برد لذا استفاده از اراضی شیبدار تا زمانیکه زمین مسطح در یک منطقه با شرایط آب و هوایی مشخص وجود دارد توجیه اقتصادی ندارد زیرا کشت و کار در سطح شیبدار هزینه های بیشتری نیاز دارد. تسطیح عبارت است از صاف و هموار کردن زمین به منظور بهتر شدن وضع آبیاری و سایر عملیات کاشت و داشت اگر زمین مورد نظر مسطح و هموار نباشد، آب نمی تواند به طور یکنواخت و مرتب به تمام درختان برسد و خاک درختانی که در قسمت های بلندی زمین کاشته می شوند، شسته شده و ریشۀ این درختان در مجاورت هوا قرار گرفته و خشک می شوند.

برای سرپا نگه داشتن گیاهان پابلند ، پرشاخ و برگ و کم استقامت نظیر لوبیای پابلند و نخودفرنگی و بوته های گل در گلدان و همچنین در خزانه ی نهال های پیوندی برای حفاظت پیوندک سبزشده، و درختان تازه کاشته شده از خطرات وزش باد شدید آن ها را با ریسمان به قطعه چوب یا فلزی که در کنار گیاه در خاک فرو می کنند می بندند. پس در نقاطی که احتمال بروز سرمای دیررس بهاره وجود دارد باید کوشش نمود تا جایی که امکان دارد باغ های میوه در زمین های شیب دار احداث گردند که دلیل این امر سنگین تر بودن هوای سرد نسبت به هوای گرم است که بر روی سطوح شیب دار می لغزد و در نقاط گود و کف ها جمع می گردد و به گیاهان موجود در آنجا آسیب می رساند.

۱ – دیسک زدن و خردکردن بقایای گیاه قبلی در زمین ۲ – شخم زدن و خرد کردن خاک ۳ – پشته سازی و شکل دهی خاک ۴ – دیسک زدن یا کولتیواتور زنی ۵ – استفاده از هرس دندانه ای ۶ – استفاده از هرس های بشقابی یا دندانه ای پس از عملیات کاشت ۷ – وجین و سله شکنی. برای گونیا کردن خطوط کاشت مطابق با شکل از یک گوشۀ زمین شروع می کنیم به عنوان مثال از ضلع شمال غربی اگر ابعاد کاشت درخت ما مثالا ۳*۳ باشد حدود ۱/۵ متر از انتهای باغ فاصله گرفته و اولین نقطه ، نقطه الف را با استفاده از یک میخ چوبی علامت گذاری و نصب می کنیم. بارش تگرگ ، سرمای بی موقع ، سله بستن ، نبودِ رطوبت کافی ، تنظیم نبودن بذرکار ، ضعفِ قوه نامیه بذور ، آفات و عوامل بیماری زا ، از جمله عواملی هستند که باعث سبز نشدن بذرها در قسمتهایی از مزرعه می شوند در نتیجه کشت کاملاً یکنواخت و یکدست نیست.

دانستنی های کشاورزی: انواع روش های خاک ورزی

بعضی از مهمترین روشها عبارتند از : خاک ورزی مرسوم، شخم - کشت، شخم و کشت، کم ورزی یا خاک ورزی کم، خاک ورزی – کشت، خاک ورزی پوشش دار، دیسک – کشت، کشت بدون خاک ورزی، خاک ورزی نواری و خاک ورزی حفاظتی. اما از طرف دیگر، نگهداری عمدی بقایای گیاهی در سطح خاک، ممکن است به عملیات بیشتر ماشین ها و به کار بردن بیشتر مواد شیمیایی یا کنترل امراض، جمعیت حشرات و گسترش علف های هرز نیاز داشته باشد. کم ورزی یا خاک ورزی کم در این روش، خاک ورزی ثانویه منحصر است به یک یا دو بار عبور با یک وسیله تراکتور سوار همراه با یک کارنده که در پشت وسیله سوار می شود و به طور متوالی کار می کند. به کار بردن خاک ورزی حفاظتی شامل بسیاری از جنبه های صرفه جویی در وقت و انرژی مربوط به خاک ورزی کم و بسیاری از صرفه جویی های هزینه مربوط به تهیه بستر بذر اقتصادی می باشد.

کارنده باید به یک پیش بر چین دار مجهز باشد تا ضمن عبور از گیاهان سرپا یا بقایای گیاهی،خاک را قطع کند و شیار باریکی را به جای شیار باز کن کارنده های معمولی باز نماید. خاک ورزی – کشت این روش نیاز به وسیله ای معمولاً پنجه غازی، برای ایجاد شیار در بقایای گیاهی قبلی، خرد کردن یک نوار باریک، کشت بذر و فشردن خاک در خط کشت دارد. در روش کشت در جای چرخ ، از جای چرخ تراکتور یا چرخهای حمل کننده کارنده که موجب خرد شدن و فشرده شدن خاک در مسیر می شود، به عنوان بستر بذر استفاده می گردد. خاک ورزی نواری خاک ورزی نواری عبارت از هر نوع سیستم خاک ورزی برای کشت ردیفی محصولاتی است که به وسیله آن فقط بستر بذر با عرض باریک آماده می شود.

خاک ورزی حفاظتی خاک ورزی حفاظتی یک نوع روش خاک ورزی برای کشت محصولات ردیفی است که علاوه بر حفاظت خاک، با تولید محصول نیز در ارتباط است. پوششی از بقایای گیاهی و کلوخها در سطح خاک باقی می ماند تا از فرسایش بادی و آبی خاک جلوگیری نموده و موجب افزایش نفوذ باران و برف گردد.  باریکه ای از زمین را به عنوان بستر بذر آماده کنید و نواحی ناهموار و پوشیده از بقایای گیاهی را در بین ردیف های کشت به جای گذارید. این روش در صورتی که فاصله بین ردیف ها 76 سانتیمتر یا بیشتر باشد،انرژی لازم برای تهیه بستر بذر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.  از افزار خاک ورزی اولیه برای ناهموار کردن خاک استفاده نمایید تا موجب کند شدن حرکت باران شده و خاک در جای خود نگهداری شود.

آموزش کشت گندم آبی

روش هایی که بـرای کنترل این بیمـاری به کار بـرده میشـوند عبارتند از: اسـتفاده از ارقام مقـاوم یا متحمل به بیمـاری، به کارگیری روش هـای زراعـی ماننـد تعییـن مناسـبترین زمـان کاشـت، تنـاوب و رعایـت تراکـم کاشـت، اسـتفاده از بـذر سـالم و گواهـی شـده، از بیـن بـردن علف هـای هـرز گرامینه، عـدم انتقـال بـذور اسـتحصالی از مناطـق آلـوده بـه سـایر مناطـق، ضدعفونـی بـذر بـایکـی از سـموم قارچکـش تماسـی و بر حسـب ضرورت اسـتفاده از سـموم قـارچ کش به صـورت محلـول پاشـی در مرحلـه ی گل دهی و تکـرار آن. راه های موثر در کنتـرل بیماری زنگ گنـدم عبـارت اسـت از کشـت ارقـام مقـاوم و یـا متحمـل، از بیـن بـردن علف هـای هرز گندمیـان، اسـتفاده بهینـه از کودهای نیتروژنـه، از بین بردن کانون هـای اولیه آلودگی در صـورت بـروز اپیدمی، یک بار سـم پاشـی در مرحله ی تورم خوشـه با قـارچ کش های تکتـو، تیلـت و اسـپکت به مقدار نیم لیتـر در هکتار و قـارچ کش فولیکور بـه مقدار یک لیتـر در هکتـار برای این سـم پاشـی توصیه میشـود.

روشهـای کنتـرل زنگ سـیاه گنـدم عبارتنـد از: کشـت ارقـام مقـاوم، از بیـن بـردن علف هـای هـرز گندمیـان، در صـورت خطـر اپیدمی شـدن از بیـن بـردن بوته هـای آلوده، اسـتفاده بهینـه از کودهـای نیتروژنه، رعایـت تراکم کشـت و در صـورت لـزوم سمپاشـی بـا اسـتفاده از قـارچ کـش هایـی کـه بـرای زنـگ زرد توصیه شـده اسـت. برای از بیـن بـردن علـف هـای هـرز گرامینـه، کشـت ارقـام مقـاوم، خـودداری از کشـت متراکـم، خـودداری از کشـت مـداوم یک رقم، اسـتفاده بهینـه از کودهای نیتروژنه و در صـورت لـزوم و صرفـه ی اقتصـادی، سـم پاشـی مزرعـه بـا یکـی از سـموم قارچکـش ماننـد آلتـو، تیلـت یـا بایلتـون توصیـه میشـود.

توصیـه ی اکیـد مـی شـود در مزارعـی کـه جمعیـت علـف هـای هـرز پهـن برگ بـالا و جمعیـت علـف های هرز باریک برگ پایین اسـت، از مصرف علـف کش های دو منظوره آتالنتیـس و اتللـو خـودداری و از علـف کـش های با قدرت بـالا نظیر برومایسـید همراه بـا تاپیـک یا سـایر باریـک برگ کش ها اسـتفاده شـود. البتـه لازم بـه ذکـر اسـت بهتریـن شـیوه ی برگردانـدن کاه و کلـش و بقایـای گیاهـی بـه خـاک، خـرد کـردن آنهـا بـا دسـتگاه سـاقه خـرد کـن یا دیسـک اسـت که پـس از مصرف کـود اوره در حـدود 50 کیلو گـرم در هکتار و بلافاصلـه آبیـاری زمیـن و زیـر خـاک کردن بقایای گیاهی توسـط شـخم انجام شـود.

منبع

تعادل ژنتیکی - عوامل موثر در تعادل ژنتیکی

ژنتیک جمعیت چیست؟

اختلاف نظر بین صاحبنظران در مورد نقش ژنتیک در تکامل موجودات با پیدایش علم سنتتیک جدیدی به نام ژنتیک جمعیت (Population genetics) در دهه 1920 از بین رفت و متعاقبا دانشمندان مختلف از جمله هاردی ، ریاضیدان انگلیسی و وینبرگ در سال 1908 مطالعه نحوه رفتار ژنها و تغییرات فراوانی آنها در جمعیت و نقش آنها در تکامل موجودات زنده را دنبال و مهمترین قانون مرتبط با ژنتیک جمعیت را زیر عنوان قانون هاردی _ وینبرگ در اوایل این قرن پیشنهاد کردند. این اصل بدین صورت بیان می‌گردد که در یک جمعیت بزرگ که آمیزش به صورت تصادفی است و مهاجرت ، جهش و انتخاب وجود ندارد، فراوانی ژنی و ژنوتیپی ، نسل به نسل ، ثابت باقی مانده و فراوانی ژنوتیپی را می‌توان به کمک فراوانی ژنی بدست آورد.

ژنتیک جمعیت ، شاخه‌ای از علم ژنتیک است که رفتار ، خصوصیات ، فراوانی و عمل متقابل ژنها را در یک جمعیت مندلی که دارای ذخایر ژنی مشترک هستند، بطور ریاضی بر اساس قانون تعادل هاردی _ وینبرگ ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. سرنوشت یک جفت ژن در یک جمعیت به چه صورت است؟ قدرت تولید مثل یک موجود که دارای ژن بخصوصی است، بستگی به فراوانی آن ژن در جمعیت ، و عواملی دیگری از جمله رابطه بین آن جمعیت و محیط دارد. گزینش: گزینش با تغییر در فراوانی ژنها ، عامل مهم در تغییرات تکاملی در داخل یک جمعیت به شمار می‌رود و می‌تواند موجب جدا شدن یا تفکیک جمعیتها به نژادها و گونه‌های مختلف شود.

اگر ماده‌ها XX و نرها XY باشند، از نظر یک جفت ژن a و A پنج ژنوتیپ امکان‌پذیر است، سه عدد از این ژنوتیپ‌ها (AA , Aa , aa) در ماده‌ها و دو عدد در نرها (A , a) وجود خواهد داشت. ضریب همخونی احتمال به ارث رسیدن دو آلل یک جایگاه ژنی در یک موجود است که منشا مشترک داشته باشند و یا به عبارت دیگر این آلل‌ها کپی یک ژن در یک والد مشترک باشد. الل غالب در مقایسه با الل مغلوب ، فنوتیپ مربوطه را در توده بیشتر ظاهر می‌سازد، چرا که الل غالب اثر الل مغلوب را در حالت هتروزیگوسی نیز نهفته نگه می‌دارد. اگر دو والد به صورت تصادفی آمیزش پیدا کنند، ضریب همخونی نوزاد برابر این است که دو گامت به صورت تصادفی از والدین دارای ژنهای یکسان در یک جایگاه ژنی باشند.

خلاصه ی فصل: ژنتیک جمعیت

❷ساز و کار های جدا کننده ی خزانه ی ژنی گونه ها:   ●پیش زیگوتی:     ▲بوم شناختی (زیستگاهی ): در یک منطقه ولی با زیستگاه های مختلف       ■مار غیر سمی آبزی و خشکی زی       ■انگل ها با میزبان های مختلف اختصاصی     ▲رفتاری : مهم در گونه هایی با ظاهر شبیه به هم       ■الگوی تابش شب تاب نر       ■آواز چکاوک های بالغ     ▲زمانی : تولید مثل در فصل های مختلف       ■راسو ها(جفت گیری در پایان تابستان و پایان زمستان)       ■قورباغه ها     ▲مکانیکی: عدم تولید مثل به دلیل تفاوت ساختاری       ■حشرات گرده افشان گل های مختلف ← ساختار بدن مختلف ← عدم گرده افشانی بین گل های مختلف       ■وزغ ها (وزغ بزرگ با وزغ کوچک درخت بلوط)     ▲گامتی: معمولا مرگ اسپرم های یگ گونه در دستگاه تناسلی ماده ی گونه ی دیگر(در لقاح داخلی) و نیز شناسایی گامت های هرگونه به کمک     مولکول های ویژه ای در سطح گامت ها (در لقاح خارجی)       ■گیاهان← تشکیل لولهء گرده توسط دانه های گرده فقط روی کلالهء گل گیاهان هم گونه   ●پس زیگوتی:     ▲نازیستایی دو رگه: مرگ جنین در مراحل اوله نمو به دلیل ناسازگاری ژنتیکی       ■قورباغه ها       ■گوسفند و بز (تشکیل تخم ولی مرگ در جنینی)     ▲نازایی دو رگه: جانداران حاصل زیستاست ولی زایا نیست ←عدم تبدیل تبادل ژن به یک روند پایدار       ■قاطر     ▲ناپایداری دودمان دورگه: دورگه های نسل اول زیستا و زایا هستند ولی نسل دوم نازیستا و نازا       ■گونه های مختلف پنبه.

    ▲جمعیت اولیه—–(رانش)—> گروه کوچک باقیمانده —-(تولید مثل)—> جمعیت ثانویه با فراوانی الل مشابه گروه کوچک باقیمانده     ▲اثر بنیان گذار: مهاجرت تعداد کمک افراد ، مثلا به یک جزیره و بنیان نهادن جمعیت تازه ای در آنجا   ●انتخاب طبیعی ← یکی از شروط برقراری تعادل در جمعیت = برابر بودن شانس بقا و تولید مثل برای همه ی افراد     ▲شایستگی تکاملی هر فرد = سهم نسبی او در تشکیل خزانه ی ژنی نسل بعد     ▲عوامل موثر بر شایستگی تکاملی : انتخاب جفت، تعداد دفعات جفت گیری، تولید گامت های سالم، تعداد سلول های زیگوت که پس از هر بار     جفت گیری تولید می شوند، درصدی از زیگوت ها که نمو جنینی را با موفقیت می گذرانند و منجر به تولید نوزاد می شوند، شانس زنده ماندن     زاده ها تا رسیدن به سن تولید مثل و شانس زنده ماندن والدین پس از تولید مثل به ویژه در گونه ها یی که والدین از فرزندان مراقبت می     کنند.

عدم تعادل پیوستگی Linkage Disequilibrium و اهمیت آن در طراحی نرم افزارهای بیو انفورماتیک در مباحث نوین ژنتیک

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

اثر انتخاب مصنوعی بر روی ساختار ژنتیکی جمعیت های راش (Fagus orientalis Lipsky)

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تحقیقات ژنتیک و اصلاح گیاهان مرتعی و جنگلی ایران, [online] 18(2 (پیاپی 36)), pp. اثر انتخاب مصنوعی بر روی ساختار ژنتیکی جمعیت های راش (Fagus orientalis Lipsky). اثر انتخاب مصنوعی بر روی ساختار ژنتیکی جمعیت های راش (Fagus orientalis Lipsky). اثر انتخاب مصنوعی بر روی ساختار ژنتیکی جمعیت های راش (Fagus orientalis Lipsky). تحقیقات ژنتیک و اصلاح گیاهان مرتعی و جنگلی ایران, 18(2 (پیاپی 36)), 165-180. صالحی شانجانی پروین، جوانی وندرامین جوزپه، کلاگری محسن.

بررسی ساختار ژنتیک جمعیت گاو ماهی سرگنده (Neogobius gorlap) دریای خزر در سواحل استان های گلستان و مازندران با استفاده از نشانگرهای ریزماهواره ای

بررسی ساختار ژنتیک جمعیت گاو ماهی سرگنده (Neogobius gorlap) دریای خزر در سواحل استان های گلستان و مازندران با استفاده از نشانگرهای ریزماهواره ای. بررسی ساختار ژنتیک جمعیت گاو ماهی سرگنده (Neogobius gorlap) دریای خزر در سواحل استان های گلستان و مازندران با استفاده از نشانگرهای ریزماهواره ای. بررسی ساختار ژنتیک جمعیت گاو ماهی سرگنده (Neogobius gorlap) دریای خزر در سواحل استان های گلستان و مازندران با استفاده از نشانگرهای ریزماهواره ای. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. پورغلام حمزه، زمینی عباسعلی، لالویی فرامرز، خارا حسین، تقوی محمدجواد.

منبع

صحیفه سجادیه - چگونگی دست یابی به کتاب صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه نردبانی برای دستیابی به معارف اهل بیت است

بهمن ماه سال گذشته آیین طرح ملی یزد پایتخت صحیفه سجادیه در تهران آغاز به کار کرد و عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صحیفه سجادیه به عنوان سرچشمه بخش بزرگی از فرهنگ ناب دینی در قرائت ائمه اطهار (ع) از اسلام یاد کرد و گفت: در صحیفه سجادیه اخلاق و تهذیب نفس و تربیت جان و عشق به خدا و مومنان و همنوعان جایگاه والا دارد و دریغ است که این کتاب پرگوهر و سراسر نور همچنان ناشناخته بماند و معارف الهی آن مستور باشد. چون نظام خلفت یک نظام احسن است و این خدایی که خلقتش را بر نظام احسن استوار کرده، همه چیز بر سر جایش قرار داده است برهان نظم در جهان وجود دارد و کژی ها و کاستی ها تقصیر ما انسان هاست که سر جای خود نیستیم و نگاهی صحیح به جهان نداریم و امام سجاد (ع) با این کتاب می خواهد دید وسیع و جامع نسبت به هستی به ما بدهد و انسان با صحیفه سجادیه به هستی شناسی قوی دست می یابد.

حضرت امام خمینی (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی خود از صحیفه سجادیه به عنوان نمونه کامل قرآن صاعد یاد کرده و افزودند: صحیفه سجادیه از بزرگترین مناجات عرفانی در خلوتگاه انس است که دست ما کوتاه از نیل به برکات آن است؛ آن کتابی است الهی که از سرچشمه نور اللَّه نشأت گرفته و طریقه سلوک اولیای بزرگ و اوصیای عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهی می‏ آموزد. حجت الاسلام محمدرضا فوادیان به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد (ع) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: امام زین  العابدین (ع) بعد از واقعه عاشورا که به امامت رسیدند ۳۴ سال امامت شیعه را عهده‌دار بودند و زمان امامت آن حضرت، دوره فوق العاده سختی برای اهل بیت بود؛ مانند زمان امیرمومنان که ۲۵ سال خانه نشین شدند.

امام سجاد (ع) بسیاری از معارف دینی مانند خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)، گرامی داشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، فضایل و رذایل اخلاقی، آداب دعا، تلاوت قرآن، ذکر، نماز و عبادت را به زبان دعا مطرح کردند.  دعای عاقبت به خیری، دعا در اقرار به گناه، دعا در طلب حاجت ها، دعا در دادخواهی از ستمگران، دعا هنگام بیماری، دعا در طلب بخشش و آمرزش گناهان، دعا در هنگامی که نام شیطان برده می شد، دعا در دفع بلاها و سختی ها و دعا در زمان درخواست باران، دعاهای یازدهم تا نوزدهم صحیفه را تشکیل می دهد.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

قَالَ: سَمِعْتُهَا عَنِ الشَّیْخِ الصَّدُوقِ، أَبِى مَنْصُورٍ: مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِالْعَزِیزِ الْعُکْبَرِىِّ الْمُعَدِّلِ(رَحِمَهُ اللَّهُ) عَنْ أَبِى الْمُفَضَّلِ: مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُطَّلِبِ الشَّیْبَانِىِّ قَالَ: حَدَّثَنَا الشَّرِیفُ، أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِىِّ أَبِى‌طَالِبٍ: قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ خَطَّابٍ الزَّیَّاتُ سَنَةَ خَمْسٍ وَسِتِّینَ وَ مِائَتَیْنِ قَالَ: حَدَّثَنِى خَالِى: عَلِىُّ بْنُ النُّعْمَانِ الاَعْلَمُ قَالَ: حَدَّثَنِى عُمَیْرُ بْنُ مُتَوَکِّلٍ الثَّقَفِىُّ الْبَلْخِىُّ عَنْ أَبِیهِ: مُتَوَکِّلِ بْنِ هَارُونَ قَالَ: لَقِیتُ یَحْیَى بْنَ زَیْدِ بْنِ عَلِى(علیه السلام)».

نویسنده معروف و توانا، مرحوم محمدجواد مغنیه در مقدمه شرحى که بر صحیفه سجادیه به نام فى ظلال الصحیفة السجادیة نوشته است تحت عنوان «تدل الصحیفة بذاتها على ذاتها»؛ (صحیفه سجادیه خودش گواه بر خویش است) مى‌نویسد: کسى که سیره امامان از آل رسول: را بررسى کند تصویر کاملى از هدایت و طریق استوار قرآنى را در علوم و رفتار و گفتارشان مى ‌یابد واین همان حقیقتى است که در روایات متعدد رسول گرامى اسلام به آن تصریح شده؛ روایاتى نظیر: «أَهْلُ بَیْتِى أَمَانٌ لاُمَّتِى» ؛ (اهل بیت من امان امت من‌اند)، «عَلِىٌ مَعَ الْحَقِ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِى» ؛ (على همواره با حق است وحق همواره با على است) و حدیث ثقلین که اهل بیت عصمت را در کنار قرآن قرار داده و تمسک به آنان را در کنار تمسک به قرآن ذکر مى‌ کند.

در این سند ده نفر مى ‌باشند به ترتیبى که در ذیل مى ‌آید:«حَدَّثَنَا السَّیِّدُ الاْجَلُّ، نَجْمُ الدِّینِ، بَهَاءُ الشَّرَفِ، أَبُو الْحَسَنِ: مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ یَحْیَى الْعَلَوِى الْحُسَیْنِى ـ رَحِمَهُ اللَّهُ ـ قَالَ: أَخْبَرَنَا الشَّیْخُ السَّعِیدُ، أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ شَهْرَیَارَ، الْخَازِنُ لِخِزَانَةِ مَوْلانَا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ(علیه السلام) فِى شَهْرِ رَبِیعٍ الاَوَّلِ مِنْ سَنَةِ سِتَّ عَشْرَةَ وَخَمْسِمِائَةٍ قِرَاءَةً عَلَیْهِ وَأَنَا أَسْمَعُ.

قدس آنلاین

وَ فِی خِلَالِ ذَلِکَ مَا کَتَبَ لِیَ الْکَاتِبَانِ مِنْ زَکِیِّ الْأَعْمَالِ، مَا لَا قَلْبٌ فَکَّرَ فِیهِ، وَ لَا لِسَانٌ نَطَقَ بِهِ، وَ لَا جَارِحَةٌ تَکَلَّفَتْهُ، بَلْ إِفْضَالًا مِنْکَ عَلَیَّ، وَ إِحْسَاناً مِنْ صَنِیعِکَ إِلَیَّ؛ [۲۸] در خلال ایام بیماری دو فرشته نویسنده اعمال، در پرونده عملم حسناتی بزرگ بنویسند که نه در قلب من خطور کرده و نه زبانم به آن گویا گشته و نه عملی به جوارح و اندام از من صادر شده؛ بلکه به صرف فضل و احسان تو به من باشد. فَإِنَّکَ إِنْ وَکَلْتَنِی إِلَی نَفْسِی عَجَزْتُ عَنْهَا وَ لَمْ أُقِمْ مَا فِیهِ مَصْلَحَتُهَا، وَ إِنْ وَکَلْتَنِی إِلَی خَلْقِکَ تَجَهَّمُونِی، وَ إِنْ أَلْجَأْتَنِی إِلَی قَرَابَتِی حَرَمُونِی، وَ إِنْ أَعْطَوْا أَعْطَوْا قَلِیلًا نَکِداً، وَ مَنُّوا عَلَیَّ طَوِیلًا، وَ ذَمُّوا کَثِیراً؛ [۱۳] اگر مرا به خود واگذاری، از انجام آن کارها ناتوان خواهم شد و به آنچه مصلحتم در آن است، همت نمی‌گمارم.

أَمْ وَقْتُ الْعِلَّةِ الَّتِی مَحَّصْتَنِی بِهَا، وَ النِّعَمِ الَّتِی أَتْحَفْتَنِی بِهَا، تَخْفِیفاً لِمَا ثَقُلَ بِهِ عَلَیَّ ظَهْرِی مِنَ الْخَطِیئَاتِ، وَ تَطْهِیراً لِمَا انْغَمَسْتُ فِیهِ مِنَ السَّیِّئَاتِ؛ [۱۸] ‌ای خدای من! نمی‌دانم کدام‌یک از این دو حالت به سپاسگزاری تو شایسته‌تر و کدام‌یک از این دو هنگام، برای ستودنت سزاواتر است. اطلاق خطاب‌ها در این فرازها، یعنی حتی افرادی که خدا را در ظاهر نمی‌شناسند، به دلیل فطری بودنِ اعتقاد به خدا، در کارهایی که برایشان بسیار مهم است یا به گرفتاری افتاده‌اند، از درون خدا را می‌خواهند؛ هر چند خدا را کامل نشناسند، اما از درون به کسی که ورای قدرت انسانی و معمولی است، متوسل می‌شوند.

درباره ریشه و معنای «الْخَطِیئَاتِ» آمده است: «اگر انسان از حد صحیح چیزی عبور کند، خطا کرده و جنبه صحیح چیزی را انجام نداده است؛ مانند زناکار که جنبه صحیح ارتباط با نامحرم، یعنی ازدواج را انجام نداده و با عبور از حدود ارتباط با نامحرم، جنبه صحیح این ارتباط را ترک کرده است». امام سجاد(ع) در ادامه فراز پیشین، افزون بر کارکرد پاک‌کنندگی گرفتاری‌ها، از آمادگی انسان‌ها برای توبه به ‌وسیله گرفتاری‌ها سخن به میان آورده است: «وَ تَذْکِیراً لِمَحْوِ الْحَوْبَةِ بِقَدِیمِ النِّعْمَة؛ [۲۶] با مریضی، به درک و دستیابی به توبه آگاهم سازی» ‌. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ؛ [۹] تو آنی که در تمام دشواری‌ها تو را می‌خوانند و در گرفتاری‌ها به تو پناه می‌آورند.

منبع

انقلاب صنعتی - نانوتکنولوژی انقلاب صنعتی آینده

انقلاب چهارم صنعتی در راه است

با توجه تحولات پیشگامانه در هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت، وسایل نقلیه اتومات، چاپ سه بعدی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علم مواد، ذخیره انرژی و محاسبات کوانتومی در سراسر جهان، کل صنایع در حال باز تعریف خود و ایجاد زیرساخت هایی از ابتدا هستند. انقلاب صنعتی چهارم نیز به همین شکل، دگرگونی های زیادی به وجود می آورد: نفوذ فناوری ها در عرصه فردی تاثیر گذار است اما تغییر سیستم های اجتماعی و اقتصادی به مراتب شدیدتر خواهد بود و باعث تغییر شکل زندگی آینده ما خواهد شد. برای اطمینان از رفاه آینده خاورمیانه، دولت ها و شهروندان باید از خود بپرسند که این فناوری های جدید برای رفع نیازهای واقعی اجتماعی آنها طراحی شده یا به سادگی تغییرات را به دلخواه خود ایجاد می کنند.

تنها با مشاهده نحوه عملکرد نیروهای تکنولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی در تعامل با یکدیگر است که رهبران و شهروندان هر کشور می توانند چگونگی عملکرد کسب وکار، تغییرات جامعه و اقتصاد را پیش بینی کنند. فن آوری های جدید مانند موتور بخار و کارخانه های پنبه ریسی، انقلاب صنعتی اول را موجب شدند که با تحولات سیاسی ـ اجتماعی تاریخی مانند شهرنشینی، آموزش همگانی و کشاورزی مکانیزه همراه بود. جوامع و افراد باید آموزش داده شوند و قدرت پیدا کنند تا فناوری های نیرومند را برای مقاصد واقعا مولد استفاده کنند به جای این که، به نفع مقاصد فردی دیگر عمل کرده و تحت تسلط او باشند. ما در مجمع جهانی اقتصاد این مساله را موج نوآوری لقب داده ایم؛ «چهارمین انقلاب صنعتی» به این دلیل که اساسا راه زندگی و کار ما را تغییر داده اند، دو چیزی به شدت به یکدیگر مربوطند.

کشورهای خاورمیانه در حالی که اقتصاد خود را با فن آوری های جدید وفق می دهند، باید شیوه هایی را در نظر بگیرند تا کارهای جدید در سراسر حوزه های عمومی و خصوصی گسترش پیدا کند. همه ما نیز باید به طور فردی برای مطلع ماندن و به روز بودن تلاش کنیم تا بتوانیم با مسایل جدید و پیچیدگی های تکنولوژی مواجه شویم و جامعه ای بیدار در برابر تکنولوژی بسازیم. یکپارچه سازی فن آوری ها و دگرگون سازی سیستم های اجتماعی و اقتصادی به نفع مطلوب جامعه، به همکاری نزدیک بین ذی نفعان دولتی، صنعت و جامعه مدنی احتیاج دارد. کسب وکارها برای این بخش باید به دنبال محیطی برای پیشرفت تکنولوژی و این که این پیشرفت ایمن باشد بگردند و تمام ملاحظات اجتماعی را نیز در ذهن داشته باشند.

انقلاب صنعتی چهارم و آینده کارخانه‌ها

نظارت بر وضعیت ماشین‌آلات به صورت زنده و دیجیتال و پیش‌بینی احتمال خرابی و اطلاع‌رسانی به بخش‌های مربوطهفرصت دادن به ماشین‌ها برای یادگیری از اشتباهات خود و تنظیم ویژگی‌ها برای بهبود کیفیت بلندمدت در هر لحظهاستفاده از ابزارهایی برای بازرسی ایکس‌ری ماشین‌ها و پیدا کردن دلیل بروز مشکل و تغییر تنظیمات به صورت استاندارد. یک سال بعد از این تصمیم یکی از مراکز واقع در فرانسه از مزایای بی‌شمار تکنولوژی‌های انقلاب صنعتی چهارم مانند استفاده از واقعیت افزوده، تحلیل داده برای افزایش پیشرفت و جلوگیری از شکست و استفاده از ابزارآلات خودکار برای پر کردن مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تولید بهره‌مند شده است.

طبق اعلام آمار ۷۰ درصد شرکت‌ها هنوز از شیوه‌های قدیمی استفاده می‌کنند و تا زمانی که مجبور نشوند سراغ استفاده از تکنولوژی‌های جدید نمی‌روند و کمتر از ۳۰ درصد شرکت‌ها از تحولات تکنولوژی انقلاب صنعتی چهارم استقبال کرده‌اند. گفتنی است که این ابزارها در مقیاس کوچک و برخی قسمت‌های کارخانه‌های استفاده شده‌اند و شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند با یاد گرفتن از روند کاری آن‌ها این تکنولوژی را در خط تولید خود به کار بگیرند. به‌عنوان مثال خط تولید تویوتای ژاپن از تکنولوژی پیشرفته برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند و سایر شرکت‌ها از سراسر دنیا به ژاپن سفر می‌کنند تا با سیستم تولید محصولات آن‌ها (TPS) آشنا شوند.

برخی از تغییرات عبارت‌اند از:دوربین‌های مدار بسته و پوشیدنی که ورود به ساختمان‌ها را تسهیل می‌کند، فروشگاه‌های شرکت را چک می‌کند و حتی پیغام‌های ضروری را دریافت می‌کند. همزاد دیجیتال محصول با این هدف ساخته می‌شود که هر گونه تغییر، اصلاح و توسعه قبل از ساخت محصول اصلی، روی همزاد دیجیتالی آن تست شود تا هزینه‌های عملیاتی تولید کاهش پیدا کند. کارگران برای مدت مشخصی از عینک‌های واقعیت افزوده و دسته‌های کنترلی استفاده می‌کردند تا بهتر بتوانند در مورد تغییرات آینده‌ی شرکت و بازتاب نقش خودشان بازخورد دهند. برای استفاده‌ی کامل از مزایای انقلاب صنعتی چهارم در کسب‌وکارها باید راه زیادی طی کرد و برای رسیدن به این نقطه، پذیرش و گسترش تکنولوژی باید در اکوسیستم همه‌گیر شود.

موفقیت آفریقایی‌ها در چهارمین انقلاب صنعتی

به عنوان مثال مطالعات انجام شده در کشورهای کنیا و تانزانیا حاکی است که کسب مهارت‌های شناختی و غیر تکراری، ارتباط مستقیمی با افزایش دستمزد اولیه، رضایت بیشتر شغلی و درآمدهای بالاتر در طول زمان داشته است حال‌آنکه در سراسر قاره آفریقا کمتر از چهار درصد از مردم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و آموزش در این کشورها روی علوم اجتماعی متمرکز شده است که ربطی به انقلاب صنعتی چهارم ندارد. به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویژگی‌های عمده چهارمین انقلاب صنعتی یعنی دیجیتالی شدن، هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی، اینترنت اشیا، زیست فن‌آوری، نانوتکنولوژی، زنجیره بلوکی، اتومبیل‌های خودران، پرینت سه‌بعدی و رباتیک نقش بسیار مهمی در آموزش، اشتغال و آینده کاری مردم جهان، به‌خصوص آفریقایی‌ها ایفا می‌کند.

در واقع هر روز درخواست برای بکارگیری مهندسان نرم‌افزار، متخصصان بازاریابی، نویسندگان و مشاوران مالی در سراسر کشورهای این قاره رو به افزایش است و نیاز به متخصصان مکانیک، معاون‌های اداری و حسابدارها رو به کاهش است. پیشرفت و آموزش این جمعیت نیازمند داشتن امکانات پیشرفته و گسترده است، بنابراین توجه به سیستم‌های آموزشی برای هموار کردن مسیر دستیابی به موفقیت‌های تکنولوژیکی در این قاره هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. علاوه بر این دانش‌آموزان در بیش از دو هزار و ۵۰۰ مدرسه مصری به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و با کمک تکنولوژی بسیار پیشرفته در مناطق مختلف آن کلاس‌های هوشمند درسی مجهز به سیستم‌های خورشیدی ایجاد شده است.

از سوی دیگر امروزه توجه به آموزش عالی بسیار بیشتر از قبل حائز اهمیت است چراکه نسل جوان باید مطابق با تغییرات چشم‌انداز شغلی که ممکن است در دوران تحصیل خود با آن مواجه شوند، برای کار کردن مهارت پیدا کنند. توسعه مهارت‌های مربوط به انقلاب صنعتی چهارم از همان دوران کودکی امری ضروری است و کشورهای آفریقایی باید علاوه بر تقویت آموزش روی تغذیه، سلامت و حمایت‌های اجتماعی کودکان خود نیز سرمایه‌گذاری کنند. انتظار می‌رود سایر کشورهای قاره آفریقا نیز به زودی سیستم آموزشی خود را مطابق با انقلاب صنعتی چهارم تغییر دهند تا زمینه را برای موفقیت و اشتغال جوانان خود در آینده‌ای نزدیک فراهم آورند.

مقدمه‎ای بر صنعت و انقلاب چهارم صنعتی

این قدرت تصمیم سازی به طور ویژه بر افراد و گروه‌های خاص متمرکز می‌شود؛ این افراد و گروه‌ها، شرکت‌هایی که سیستم عامل‌های جهانی و دیجیتال را مدیریت می‌کنند و همچنین دولت‌هایی که قدرت پیشبرد یا توقف توسعه، تجاری سازی یا پذیرش تکنولوژی‌های نوظهور را دارند، در بر می‌گیرند؛ هنوز این واقعیت برقرار است که فرایندهای نوآوری و انتشار آنها عمیقا اجتماعی است، همچنین به واسطه اصول اخلاقی و هنجارهایی که به طور مداوم در جریان هستند و همه ما در آنها سهیم هستیم، هدایت می‌شوند. «جیمز مودی» و «بیانکانو گرادی» در کتاب «موج ششم»، توصیف می‌کنند که برای نخستین بار نوع بشر فرصت استفاده از توانایی‌های افزایش یافته‌‌اش را یافته تا با تکیه بر مواد اولیه و طراحی مجدد سیستم‌های تولید و مصرف، اقتصادی را بسازد که به جای مصرف منابع بر پایه بازده آنها قرار گرفته است؛ در نتیجه بشریت وارد دورانی می‌شود که از وابستگی به سوخت‌های فسیلی فاصله می‌گیرد، کما این که این وابستگی از ویژگی‌های انقلاب‌های صنعتی پیشین بوده است.

همانگونه دولتها هم به کمک سامانه‌های پایش فراگیر و توان بازرسی زیرساخت‌های دیجیتالی، توانایی‌های نوین فن آوری را به کار می‌گیرند تا فرمانروایی خود بر مردم را افزایش دهند، ولی روی هم رفته دولت‌ها با فشار فزاینده‌ای روبرو هستند تا رویکرد دیگری در همکاری با مردم و سیاست گذاری برگزینند زیرا فناوری نوین می‌تواند زمینه‌های تازه‌ای از رقابت، توزیع و تمرکز زدایی قدرت را دست یافتنی کند و جایگاه فرمانروایی آنان سست می‌شود. روی هم رفته، این دگردیسی نا بازداشتنی، از دیجیتال سازی ساده (انقلاب سوم صنعتی) تا نوآوری‌ها بر پایه هم آمیزی فن آوری‌ها ( انقلاب چهارم صنعتی) بنگاه‌ها را ناچار می‌سازد تا به بازنگری در روش‌های کاری خود بپردازند، ولی سرانجام یکسان است: رهبران و مدیران بالا دستی بنگاه‌ها باید دگرگونی فضای کاری را در یابند، پندار‌های پیشین کارکنان اجرایی خود را به چالش بکشند و خستگی ناپذیر و پی در پی به نو سازی بپردازند.

منبع

مهندسی ژنتیک - کاربردهای عملی مهندسی ژنتیک

مهندسی ژنتیک

پلاسمیدها ، خصوصیات مفیدی برای استفاده به عنوان حامل دارند مانند: اندازه کوچک ، DNA حلقوی ، همانند سازی مستقل ، تکثیر زیاد و شاخصهای مفید دیگر مانند دارا بودن ژنهای مقاومت به آنتی بیوتیک که جداسازی کلنی‌های حاوی پلاسمید را راحتتر می‌کند. در زمینه علوم پایه ، بررسیهایی مانند مکانیزمهای همانند سازی DNAو بیان ژنها در پروکاریوتها ، یوکاریوتها و ویروسها و همچنین چگونگی ساخته شدن و تغییرات پروتئینهای داخلی سلول و همچنین مکانیزم ایجاد سرطان از جمله کاربردهای مهندسی ژنتیک است. مقاومت به آنتی بیوتیکها معمولا یا بوسیله آنزیم هایی ایجاد می‌شود که باعث غیر فعال شدن آنتی بیوتیکها می‌شوند و یا با سنتز پروتئینهایی است که به روشهای مختلف باعث ممانعت از اثر آنتی بیوتیکها می‌شوند.

برای این کار از گونه‌های خاص از میزبان استفاده می‌شود که تونایی ساختن یک ماده متابولیزمی ضروری از دست داده‌اند، در نتیجه این باکتریها بر روی محیطهای بدون این ماده متابولیزمی رشد ، نخواهد کرد. در زمینه کشاورزی که زمینه بسیاری از کاربردهای مهندسی ژنتیک بوده است، تولید گیاهان مقاوم به آفات گیاهی و خشکی ، تولید گیاهان پرمحصول و تولید گاوهای دارای شیر و گوشت بیشتر ، را می‌توان نام برد. میزبان مورد نظر باید خصوصیاتی از قبیل پایداری ژنتیکی ، ژنوم کاملا شناخته شده مشخصات فیزیولوژیک معلوم ، توانایی پذیرش DNA خارجی ، داشتن یک شاخص خاص برای شناسایی در مواقع لزوم و.

برای ویروسها و باکتریوفاژها و همچنین DNA نوترکیب که در داخل کپسید ویروس ها قرار گرفته‌اند (کاسمیدها) روش ورود واضح است و همانند ورود معمولی ویروس ها در سلول های میزبان است. پس از اینکه کلنی‌های حاوی ژن نوترکیب انتخاب و جدا شدند، این کلنی‌ها را به میزان دلخواه تکثیر می‌دهند و سپس ژن تکثیر شده را برای بررسیهای بعدی استخراج کرده قرار می‌دهند. بطور کلی وظیفه مهندسی ژنتیک ایجاد یک حامل مناسب است که بتوانند بطور موثری به داخل میزبان وارد شود به تعداد همانند سازی کند بطور موثر نسخه برداری شود - بطور موثر ترجمه شود. این علم نوین که به تدریج جای خود را در بین علوم دیگر پیدا کرد، با عناوین چون زیست مولکولی ، مهندسی ژنتیک و نهایتا DNA نوترکیب (Recombinant DNA) نامیده می‌شود.

مهندسی ژنتیک چیست؟

در سال 1980 میکروارگانیسمهای “جدید” ایجاد شده توسط تحقیقات DNA نوترکیب قابل ثبت بودند و در سال 1986 وزارت کشاورزی ایالات متحده فروش اولین ارگانیسم زنده ژنتیکی تغییر یافته را تایید کرد – ویروسی که به عنوان واکسن شبه عصبی مورد استفاده قرار گرفت و از آن یک ژن منفرد استفاده کرد. نگرانی خاصی بر مهندسی ژنتیک متمرکز شده است زیرا میتواند باعث ایجاد ویژگی‌های نامطلوب و احتمالاً خطرناک در میکروارگانیسمهایی شود که قبلاً عاری از آنها نبوده‌اند – به عنوان مثال، مقاومت در برابر آنتی بیوتیکها، تولید سموم یا تمایل به ایجاد بیماری. در اواخر قرن بیستم، این اصطلاح به طور خاص به روشهای فناوری DNA نوترکیب (یا شبیه سازی ژن) اشاره کرد، که در آن مولکولهای DNA از دو یا چند منبع در داخل سلولها یا در شرایط آزمایشگاهی ترکیب شده و سپس به موجودات میزبان که قادر به انتشار آنها هستند، وارد میشود.

به طور عملی، برخی از محققان سعی کردند از ویرایش ژن برای تغییر ژنها در اسپرم انسان استفاده کنند، که ژنهای ویرایش شده را به نسلهای بعدی منتقل میکند، در حالی که برخی دیگر به دنبال تغییر ژنهایی بودند که خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش میدهند. تکنیک‌های به کار گرفته شده در مهندسی ژنتیک منجر به تولید محصولات مهم پزشکی از جمله انسولین انسانی، هورمون رشد انسانی و واکسن هپاتیت B و همچنین توسعه موجودات اصلاح شده ژنتیکی مانند گیاهان مقاوم در برابر بیماری‌ها شده است. Smith آنزیمهای محدود کننده نوع II را تصفیه کرد، که مشخص شد برای مهندسی ژنتیک به دلیل توانایی آنها در بریدن یک محل خاص در DNA ضروری است (برخلاف آنزیمهای محدودکننده نوع I که DNA را در سایتهای تصادفی میشکنند).

به این ترتیب، این اصطلاح هم انتخاب مصنوعی و هم مداخلات تکنیک‌های پزشکی را شامل میشود، از جمله تلقیح مصنوعی، لقاح آزمایشگاهی (به عنوان مثال، نوزادان “لوله آزمایش”)، شبیه سازی و دستکاری ژن. اگر ژن طبیعی جایگزین آلل جهش یافته باشد، این احتمال وجود دارد که سلولهای دگرگون شده تکثیر شده و به اندازه کافی محصول ژنی طبیعی تولید کنند تا کل بدن بتواند به فنوتیپ ناخوشایند بازگردد. با استفاده از کارهای Smith ، Daniel Nathans زیست شناس مولکولی آمریکایی در پیشبرد تکنیک نوترکیبی DNA در 1970-71 کمک کرد و نشان داد که آنزیمهای نوع II میتوانند در مطالعات ژنتیکی مفید باشند. ثبت اختراعات بر روی ارگانیسمهای دستکاری شده ژنتیکی و اصلاح شده ژنتیکی، به ویژه محصولات زراعی و سایر مواد غذایی، موضوعی بحث برانگیز بود و در بخش اول قرن 21 همچنان باقی ماند.

منبع