ایا شما هم از کپک زدن مواد غذایی خود در یخچال نگرانید؟ بهترین راهکارها برای پیشگیری از کپک زدن مواد غذایی مختلف را می توانید در اینجا بخوانید که این خود یک صرفه جویی نیز در نگهداری مواد غذایی به حساب می آید. معمولاً میوه ها را میشوییم و داخل یخچال می گذاریم اما به شما پیشنهاد می کنیم خیار را نشسته در پارچه ای نخی بپیچید و داخل یخچال بگذارید. ۲- همیشه به اندازه نیاز خرید کنید تا هم میوه و غذای تازه میل کنید هم از اسراف و دور ریختن پول و وقت و مواد غذایی جلوگیری کنید. این کار هم جلوگیری از کپک زدن غذا می کند هم غذای شما بوی یخچال را نمی گیرد و هم یخچال بوی انواع غذاها را به خود نمی گیرد.
اگر پنیرتان کپک زده است باید بخش کپک زده و مقداری از بخش سالم آن را که در حاشیه کپک قرار دارد از آن جدا کنید. متخصصان می گویند کپک های خانگی می توانند سبب بروز آلرژی و مشکلات تنفسی شوند و حتی ممکن است کشنده باشند. متخصصان می گویند کپک های خانگی می توانند سبب بروز آلرژی و مشکلات تنفسی شوند و حتی ممکن است کشنده باشند. ۱- هر ظرفی که در یخچال می گذارید بهتر است در آن را گذاشته یا با نایلون روی آن را خوب بپوشانید. کپک و قرار گرفتن در معرض آن باعث ناراحتی تنفسی، چشم، ناراحتی های پوستی و آلرژی می شود. کپک و قرار گرفتن در معرض آن باعث ناراحتی تنفسی، چشم، ناراحتی های پوستی ….
کپک ها قارچ هایی هستند که اگرچه بیماری خطرناکی ایجاد نمی کنند ، اما گاهی اوقات در ضعف سیستم ایمنی بدن می توانند بسیار خطرناک باشند و عاملی که باعث گسترش و افزایش آنها می شود رطوبت بیش از حد است ، بنابراین این نکته را فراموش نکنید که پخت و پز غذا. البته استفاده از ظروف مناسب درب دار که مانع از رسیدن هوا به آن می شود در ذخیره مربا موثر است و از ایجاد کپک روی آن جلوگیری می کند ، اما اگر مربا کپک زده باشد می توان یک لایه را برداشته و بقیه را دوباره پخت. وقتی نان کپک زد راهی غیر از دور انداختن آن وجود ندارد ، اما برای جلوگیری از این اتفاق ، نان ها نباید قبل از سرد شدن کاملاً روی هم قرار بگیرند ، زیرا گرمای نان باعث کپکزدگی زودرس می شود.
کپک ها ، اگرچه از نظر ظاهری غالباً مشابه هستند ، اما هر نوع غذا کپک مخصوص به خود را دارد ، به عنوان مثال کپکی که روی میوه ها رشد می کند با کپک موجود روی نان ، مربا و آجیل متفاوت است. کپک نان یکی از خطرناک ترین انواع قالب است ، زیرا به سرعت در بافت نان نفوذ می کند و اگر لایه های نان روی هم قرار بگیرند ، قسمت های بالا و پایین را نیز آلوده می کند. این ممکن است ساده ترین کار باشد اما مطمئناً بهترین کار نیست ، زیرا به معنای هدر دادن و از بین بردن موادی است که برای به دست آوردن آن زمان و هزینه صرف شده است. بنابراین عاقلانه ترین کار این است که روشهای جلوگیری از کپک زدن در غذا را یاد بگیرید ، یا حداقل در صورت قرار گرفتن در یخچال همه مواد را از بین نبرید.
برای جلوگیری از کپک زدن می توانید یک لایه روغن نیز روی سطح آنها بمالید تا از رسیدن اکسیژن به سطح جلوگیری کرده و در نتیجه رشد کپک را متوقف کنید. وقتی کپک ها می آیند و بوی بد آنها فضای یخچال را می گیرد ، راهی دیگر وجود ندارد که آن را در سطل آشغال باز کنید و مواد غذایی را درون آن بیندازید. اما اگر پنیر کپک زده آن را کمی با دقت بیشتری مصرف کنید، چون پنیر کپک زده میکروبهای دیگری نیز دارد که ممکن است سبب بیماریهای گوارشی شوند. یک راه دیگر هم وجود دارد و این که شیشههای محتوی آبغوره یا سرکه را درون ظرف بزرگی پر از آب قرار دهید و روی شعله بگذارید تا آب جوش بیاید. کپک میوه در یخچال نیز بسیار دردسرساز است ، زیرا جمع آوری لاشه های آبکی و سست آنها از فنجان ها با بوی نامطبوع آنها بسیار آزار دهنده است.
بسیاری از خانم ها در صورت کپک زدن رب فقط با قاشق روی رب و قسمت کپک زده را بر می دارند و باقی رب را مصرف می کنند اما باید بدانید اگر رب تان کپک زد دیگر آن را مصرف نکنید زیرا سم هایی که به وسیله کپک زدن در رب تولید می شود در لایه های پایینی نفوذ می کند و اسپور (هاگ) قارچ ها که با چشم قابل دیدن نیستند نیز وارد لایه های پایینی می شود. بهتر است برای نگهداری آبلیمو و آبغوره از بطری های شیشه ای با رنگ تیره که نور را از خود عبور نمی دهند استفاده کنید زیرا بطری های پلاستیکی به علت فعل و انفعالات آبلیمو و آبغوره با دیواره پلاستیکی مواد سمی و سرطان زا تولید می کنند. این گونه کپک ها معمولا به صورت کوکی شکل و پنبه ای مانند هستند، در گرما و رطوبت به سرعت رشد کرده و سم خطرناک “مایکوتوکسین” تولید می کنند، این سم مواد غذایی را نرم و طعم شان را ترش مزه می کنند و رنگ شان را تغییر می دهند.
بهتر است آبلیمو یا آبغوره را داخل شیشه تمیز بریزید و به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس درپوشی روی آن بگذارید تا اکسیژن به داخل آن راه نیابد و کپک ها امکان رشد نداشته باشند. یکی از مشکلاتی که خانم های خانه دار با آن روبرو هستند کپک زدن برخی از مواد غذایی مانند رب، ترشی و آبغوره است که در ادامه دلایل ایجاد کپک و راه حل جلوگیری از آن را توضیح می دهیم. عاملی که باعث گسترش و افزایش کپک می شود، مقدار بیش از حد رطوبت است، اما همان طور که شاید خیلی از شما تجربه کرده باشید، نمی توان از شر کپک در محیط خنکی مثل یخچال هم در امان ماند. برای جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره شیشه حاوی این مواد را در آب بجوشانید زیرا این کار سبب از بین رفتن آنزیم و باکتری های داخل آن می شود و به قارچ ها امکان رشد نمی دهد.
معمولا کپک های مولد سم مایکوتوکسین، روی مواد غذایی که دارای ارزش تغذیه ای بالایی هستند نظیر انواع آجیل و گوشت ها رشد می کنند و بسیار خطرناک تر از کپک های میوه هستند. اگر چه بهترین روش نگهداری رب گذاشتن آن داخل یخچال است اما گذاشتن رب داخل یخچال سبب کپک نزدن آن نمی شود بلکه تنها رشد باکتری ها و قارچ ها در دمای یخچال فقط کند می شود. اگر رب گوجه فرنگی را به مقدار زیاد تهیه کردید، آن را داخل ظرف های کوچک بریزید و سپس پوششی مناسبی روی آن قرار دهید تا قارچ ها نتوانند روی سطح رب رشد کنند. برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی لازم است قوطی های کوچک آن را خریداری نماییم و قوطی را قبل از باز کردن بجوشانیم تا میزان آلودگی سطح قوطی کمتر شود.
اگر با خوردن کپک بیمار نشدید، تصور نکنید بدن تان قوی بوده و توانسته با مواد سمی مبارزه کند؛ در واقع علائم حاصل از بیماری ها و اختلال های ناشی از مصرف کپک ها به این زودی ها خودشان را نشان نمی دهند و بعد از گذشت مدت زمانی، بیماری ها به صورت مزمن پدیدار می شوند و احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی بالا می برند. پس اگر مدام از غذاهای آماده یا نیمه آماده استفاده می کنید، برای پیشگیری از سرطان سراغ رستوران ها و کارخانه های معتبر بروید و فراموش نکنید سالم ترین غذا، غذایی است که در منزل و با مواد غذایی تازه طبخ شده باشد. اگر با فرد غیر متعهد سر و کار داشته باشید متوجه کپک نمی شوید؛ چرا که طعم و ظاهر گوشت را می توان با ادویه، رب و سایر چاشنی ها چنان تغییر داد تا محصولی درجه یک و ویژه به چشم بیاید.
کپک ها دارای پایه و ریشه هستند، تنها اگر ماده غذایی دارای عمق و میزان زیادی است، می توانید با برداشتن سطح و مقداری از عمق آن با خیال راحت از باقی مانده آن استفاده کنید. مواد سمی با حرارت از بین نمی روند و در بافت خوراکی ها باقی می مانند؛ با بو دادن و اضافه کردن انواع ادویه جات تنها طعم بد و رنگ و بوی کهنگی آنها تا حد زیادی از بین می رود. در این راستا مصاحبه با دکتر محمدحسین عزیزی – دکترای صنایع غذایی – توسط نیلوفر جامه بزرگی از مجله سیب سبز، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است. مواد غذایی حتی در دمای یخچال هم از وجود کپک ها در امان نیستند و هر جایی ممکن است سر و کله شان پیدا شود! بنابراین به محض آنکه شرایط برایشان فراهم شود رشد می کنند.
نان ها از آن دسته مواد غذایی هستند که با دیدن کپک روی آنها بهتر است قسمت زیرین آن را هم استفاده نکنید؛ چون ریشه کپک ها قطعاً به لایه های زیرین نفوذ کرده است. مقاله علمی و آموزشی «چگونه با کپک مواد غذایی مقابله کنیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. افزودنی های ضد کپک عارضه دارند؟ کارخانه ها برای جلوگیری از کپک زدن محصولات به آنها ماده ضد کپک می زنند که این ماده هم آسیب ها و ضررهایی دارد. کپک ها میکروارگانیسمی هستند که نسبت به باکتری ها و مخمرها، آب کمتری برای رشد نیاز دارند و به همین دلیل، بیشتر در مواد غذایی رشد می کنند.
بد نیست بدانید کپک ها آن دسته از قارچ ها هستند که اگرچه بیماری خطرناکی ایجاد نمی کنند، اما گاهی در مواقع ضعف سیستم ایمنی بدن می توانند بسیار خطرناک باشند و عاملی که باعث گسترش و افزایش آنها می شود، مقدار بیش از حد رطوبت است به طوری که پخت غذاها نیز نمی تواند سموم آنها را از بین ببرد. البته استفاده از ظروف مناسب دردار که مانع رسیدن هوا به آن شود در نگهداری مربا موثر است و مانع تشکیل کپک روی آن می شود، اما اگر مربا کپک زده باشد، می توان یک لایه از روی آن برداشت و بقیه آن را دوباره پخت. کپک نان یکی از خطرناک ترین انواع کپک است، چون به سرعت در بافت نان نفوذ می کند و اگر لایه های نان روی هم چیده شده باشند، بخش های بالایی و پایینی خود را نیز آلوده می کند.
کپک ها اگرچه بیشتر اوقات شمایلی شبیه هم دارند، اما هر نوع ماده غذایی، کپک مخصوص خودش را دارد مثلا کپکی که روی میوه ها رشد می کند با کپک نان، مربا و خشکبار فرق دارد. برای همین عاقلانه ترین کار، یاد گرفتن راه هایی است که کپک به مواد غذایی راه پیدا نکند یا حداقل اگر سر و کله اش درون یخچال پیدا شد، نتواند همه مواد را نابود کند. کپک زدن میوه ها درون یخچال هم واقعا دردسرساز است، چون جمع کردن لاشه های آبکی و شل شده آنها از جامیوه ای همراه بوی نامطبوعی که دارند، آزار دهنده است. وقتی کپک ها می آیند و بوی زننده شان فضای یخچال را می گیرد یک راه بیشتر نمی ماند و آن هم باز کردن در سطل زباله و انداختن مواد غذایی درون آن است.
اما اگر پنیر کپک زد کمی آن را با احتیاط بیشتر مصرف کنید، چون پنیر کپک زده میکروب های دیگری نیز دارد که ممکن است سبب بیماری های گوارشی شوند. کپک ها در صورت مناسب بودن شرایط رشد، یعنی رطوبت و گرما به سرعت رشد می کنند و می توانند سبب تخریب و غیرقابل مصرف شدن میوه ها و غذاها شوند. یک راه دیگر هم وجود دارد و این که شیشه های محتوی آبغوره یا سرکه را درون ظرف بزرگی پر از آب قرار دهید و روی شعله بگذارید تا آب جوش بیاید. البته پیچیدن نان در پارچه های سفید و تمیز بهتر از کیسه های پلاستیکی است، چون رطوبت نان را جذب می کند و مانع کپک زدگی آن می شود. این در حالی است که انباشته شدن نان داغ پیش از سرد شدن، موجب تغییر حالت ظاهری، بیات شدن زودرس و بروز بیماری های گوارشی می شود.
حجاب، سپری در برابر رهزنان گوهر عفاف است و موجب کمانه کردن تیر زهرآلود چشم ناپاکان. وقتی مروارید زیبایی هایت را به صدف حجاب و عفاف می سپاری، خدا تو را آبی می کند. حجاب یعنی به همه ی نا محرمان و ظاهر بینان “نه” گفتن. » امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟» فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند » رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است » رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
» روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود:« چه بد است این تختههایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن میگذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد. – بحارالانوار، ج ۴۳، صفحات ۹۱ و ۹۳ و ۵۴ و ۸۱ و ۱۸۹٫ – بحار/۹۲/۴۳ اول صفحه – بحار/۱۸۹/۴۳ – بحار۱/۸۱/۴۳ – بحار/۵۴/۴۳.
فاطمه علیها سلام میفرماید:« هیچ کس نمیداند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد. رسول خدا فرمود:« چرا از او رو میگیری، او که تو را نمیبیند؟» فاطمه عرض کرد:« او مرا نمیبیند، اما من که او را می بینم. » اسماء گفت:« من که در حبشه بودم، میدیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست میکردند و مرده را داخل آن میگذاشتند. » روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچهای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمیشود مرده مرد است یا زن. » سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبهدار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد.
اگر ما آن را اصل قرار دهیم، این سنی برای بانویی که در اوج طراوت در زمان حیات پدر بوده است و ایشان حداقل به نقل خود اهل تسنن ۶ ماه پس از وجود مقدس پیامبر عظیمالشان اسلام در قید حیات نباشد، چرا!؟ آیا دچار بیماری یا دچار مشکلی بوده است، این بیماری اگر وجود داشته، باید سابقه در زمان پیامبر(ص) داشته باشد، در حالی که ما اصلاً یک چنین مسئلهای را نمیبینیم و این نشان میدهد که آن حضرت به دلیل تألمات شدید روحی و جسمی که در وجود نازنینش به وجود آمد، در این فاصله کوتاه بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به لقای الهی پیوست، ما اگر نقلهایی که حتی در برخی از منابع اهل تسنن وجود دارد، مانندکتاب «الامامه والسیاسه»، تألیف «ابن قتیبه دینوری» و یا نقلهایی که «ابن ابی الحدید» شارح نهجالابلاغه آورده است و دیگر منابع اهل تسنن وجود دارد، به وضوح نشان میدهد که حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام نسبت به حوادث بعد از پیغمبر(ص)، حوادث سیاسی پس از رحلت ایشان و تصاحب و غصب خلافت به شدت ایشان موضع داشتند و متأثر بوده است، نه از باب اینکه چرا خلافت و قدرت از کف همسر او بیرون رفته است، بلکه به سبب آنچه که حضرت(س) مشاهده میکرد، تمام تلاشها و زحمات طاقتفرسای پیامبر بزرگوار اسلام(ص) با چنین توطئهای به باد میرود و اسلام به انحراف کشیده میشود و مهمترین اصل اسلام که ولایت اهلبیت عصمت و طهارت علیهماسلام برای هدایت بشریت تا پایان تاریخ و پایان جهان است، این گونه مورد حمله قرار میگیرد و ولایت از محضر امور خارج میشود، لذا مجموع این حوادث آن حضرت(س) را به شدت متألم کرد.
منتها همین «ابن قتیبه» بعد از آن حوادثی که پدید آمد، نقل میکند که حضرت زهرا (س) با وجود قضایای فدک و برخوردی که صورت گرفت، خلیفه را تحریم کرده بود و با او سخن نمیگفت که به اصطلاح امروز بایکوت کرده بود و حتی اگر سلام هم میکردند، جواب سلام آنها را نمیداد تا اینکه خبر رسید، دختر پیغمبر در بستر بیماری است و عنقریب از دنیا خواهد رفت، لذا مردم مدینه ابتدا زنان انصار، بعد مردانشان، بعد مهاجرین آمدند که در حقیقت هم عیادت و هم وداع با حضرت زهرا میکردند، به طوری که کسی جز خلفای اول و دوم نماند، اینها دیدند که به زودی دختر پیغمبر(ص) از دنیا خواهد رفت و اگر به عیادت ایشان نروند، مشکل پدید خواهد آمد و برای اعتبار و حیثیتشان سخت خواهد بود و چون حضرت زهرا (س) آنها را تحریم کرده بودند و اجازه ورود به آنها نمیداد، امیرالمومنین علیهالسلام را در فشار قرار دادند که برای آنها از حضرت زهرا(س) اذن ورود بگیرند و امیرالمومنان(ع) مقاومت میکردند تا اینکه حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام متوجه شدند که امام علی (ع) در فشار است و لذا جمله عجیبی دارد و این نشان از اوج ولایت مداری سرور بانوان دو عالم دارد که حضرت زهرا(س) به امیرالمومنان(ع) عرض کرد: «خانه، خانه تو است و من هم کنیز تو هستم و اختیار با شماست»، یعنی به اینها اجازه بدهید بیایند و حضرت هم اجازه داد و اینها وارد شدند.
بنابراین با توجه به دلائلی که ذکر شد جای تردید باقی نمی ماند که فاطمه زهرا (علیها السلام) در خانه اش دفن شد؛ به خصوص که ائمه علیهم السلام نیز این موضوع را با صراحت بیان فرمودهاند و به یقین فرزندان بهتر جای قبر مادرشان را میدانند و اهل خانه از درون خانه بهتر خبر دارند اگر فاطمه (سلام الله علیها) دستور ساختن تابوت را به اسماء میدهد نه برای این است که جسد او را میخواستند جابجا کنند بلکه بدین جهت است که چند تنی که بر او نماز می گزارند پیکرش را نبیند و اگر علی (ع) صورت قبرهای در بقیع بنا می کند بدان خاطر است تا مزارهای واقعی در آن مقطع خاص زمانی مخفی بماند واگر با کسانی که قصد شکافتن آن قبرهای غیر واقعی را دارند به مقابله جدی برمی خیزد بدان خاطر است که اگر آن شبه قبرها شکافته شود بر آنان تردیدی نخواهد ماند که فاطمه در خانه اش به خاک سپرده شده و هر چند علی (ع) مزار فاطمه را با زمین یکسان قرار داده بود اما کنجاویها راز نهفته را آشکار می کرد.
اما چرا بایستی درشهر پیامبر (ص) مزار تنها دخترش که به فاصله کوتاهی از او به دیدار خدا شتافت مخفی بماند؟ چرا نباید آنگونه که شایسته مقام اوست انبوه مردم در عزای او و تشییع جنازه اش شرکت کنند و بر او نماز بگزارند و دفنش نمایند؟ آیا اینها بخاطر اجرای وصیت زهرا (ع) نبود؟ از این رو آن روزها کسی بدرستی جایگاه مزار فاطمه (ع) را نمی دانست و اگر کسی از علی (ع) سراغ مزار فاطمه (ع) را می گرفت به احتمال قوی پاسخش به سکوت برگزار می شد. آن گاه که فاطمه زهرا علیها السلام احساس کرد زمان رحلتش فرا رسیده است، در حالی که در بستر بیماری آرمیده بود خطاب به علی علیه السلام فرمود: «یا ابن عم، انه قد نعیت الی نفسی واننی لا اری ما بی الا اننی لاحق بابی ساعة بعد ساعة وانا اوصیک باشیاء فی قلبی; ای پسر عمو! خبر مرگ به من رسیده و آنگونه که در می یابم پس از اندک زمانی، به پدرم ملحق می شوم، آنچه را در دل دارم به تو وصیت می کنم.
6- در سال 886 ق بدنبال آتش سوزی درمسجد نبوی در مدینه سمهودی تاریخ نگار و مدینه شناس معروف که ازعلویان مصری ساکن مدینه بود ماموریت نظارت بر تعمیرات را به عهده گرفت از این رو به مقصوره قدم نهاد تا به کار خویش پردازد در هنگام تعمیر قبری در زیر کف اطاق حضرت فاطمه (علیها السلام) پیدا شد که باید قبر فاطمه (ع) دختر پیامبر (ص) باشد. سکوتی که در آن هزاران نکته اعتراض آمیز نهفته بود زیرا علی (ع) سعی و اصرار فراوان در پنهان داشتن مزار زهرا (ع) داشت بدین خاطر جایگاه مزار فاطه را با زمین یکسان کرد آنگاه صورت هفت قبر (25) و یا چهل قبر در بقیع ترتیب داد و هنگامی که مردم به بقیع رفتند صورت چهل قبر را دیدند از این روشناخت مزار فاطمه (ع) بر آنان مشکل افتاد.
چندی ست که زندگی برایت زهر، است چشمان تو با خوشی و خنده قهر است آن روز کسی به یاری تو نشتافت خونت به خدا به گردن این شهر است ** جز با غم و درد و بی کسی خو نگرفت در نزد علی دست به پهلو نگرفت در بستر غم سه ماه جان کند اما جز مرگ کسی سراغی از او نگرفت ** چشمت به خروش اهل دردی ست که نیست دستت به امید هم نبردی ست که نیست این شهر شده دیار اشباه رجال این راه در انتظار مردی ست که نیست ** قلب تو از این زمانه دیگر سیر است آوازهی گریه هات عالمگیر است می خواند خطابه اشک هایت هر روز در سنگ اگر چه ناله بی تٔاثیر است ** بردند، تب و تاب و امان را بردند بردند ز چشم تو توان را بردند جنات فدک که جای خود، این مردم حتی ز سر تو سایه بان را بردند ** از غربت بی کران خود می سوزد باناله در این آمد و شد می سوزد از شعلهی آه سینهی سوخته اش هر روز مدینه تا اُحد می سوزد.
دخترت گریه می کند حالا روی دستش سه تا کفن مانده بین این بقچه ای که وا کرده سه کفن دو پیرهن مانده ** با نفسهای آخرت گفتیش این کفنها برای خانه ی ماست پدر و مادر و من اما پیرهن ها برای کرببلاست ** اولین پیرهن که میبینی این که کوچکتر است دخترکم قسمت محسنم نشد اما به تنِ اصغر است دخترکم ** هدیه کن بر رباب و در بغلش نوه ام را ببوس اصغر را دوّمین اش برای بی کفن است به تنش تا که کرد،خنجر را ** بوسه ای زن به گودی زیرش قبل تیغ و سنان و سر نیزه قبل از اینکه خنجرش با زور می زند نانجیب بر نیزه ** بعد غارت حرامیان را دید تبر و دشنه تیز می کردند با لباسی که از تنش کندند تیغشان را تمیز می کردند ** دید حتی لباس اصغر نیست نخ قنداقه هم به غارت رفت وای دست رباب را بستند بین نا محرمان اسارت رفت.
اومدن توی خونم قدم زدن توی کوچه بچه هامو هم زدن شبا دیگه دور هم جمع نمیشیم بدجوری زندگیمو بهم زدن ** من میخوام مثل بهار گریه کنم بشینم با ذوالفقار گریه کنم تو دلت پره منم دلم پره پس کمی بخواب بذار گریه کنم ** من میخوام به پات تمنا بیارم اشکم و برا مداوا بیارم پیش دست تو خجالت میکشم تو خونه دستمو بالا بیارم ** فاطمه حرف جدایی کم بزن خودت این تابوتت و بهم بزن بچه ها دارن تموشات میکنن هر طوری شده پاشو قدم بزن. همین که بهتری الحمدلله جدا از بستری الحمدلله همین که در زدم دیدم دوباره خودت پشت دری الحمدلله *** شنیدم بسترت را جمع کردی و با سختی پرت را جمع کردی شنیدم آب دادی به حسینم حواس دخترت را جمع کردی *** تو دیگر با حجابت خو گرفتی به چندین علت از من رو گرفتی گمان کردی ندیدم زیر چادر چطوری دست بر پهلو گرفتی ** جواب حرف هایم شد همین! نه؟ غریبه بودم اما این چنین نه! ببینم! قصد رفتن که نداری؟ نرو! جان امیرالمومنین، نه!.
بنابراین، در جامعه روستایی، خانواده یک واحد تولیدی محسوب می شود در این واحد تولیدی، با تقسیم کار میان اعضای خانواده، مراحل مختلف تولید انجام میشود و اساس زندگی اقتصادی در درون گروههای خانوادگی شکل میگیرد, در حالیکه در جوامع صنعتی و شهری، به دلیل جدایی بین فعالیتهای اقتصادی و سایر فعالیتها, معمولاً ((کار)) در خارج از گروه خانوادگی انجام میگیرد و مواردی نیز که کار در درون گروه خانوادگی صورت میگیرد, نادر است. گاهی نیز برادران و خواهران بعد از فوت والدین، بدون اینکه ازدواج کنند به زندگی جمعی خود در درون خانه پدری ادامه میدهند، بدین ترتیب خانواده روستایی حمایت از فرد را تا زمانی که به زندگی خود در درون خانه پدری ادامه میدهد, به عهده دارد و به همین دلیل برخلاف خانواده شهری, خانواده روستایی کمتر دچار از هم گسیختگی شده و با مشکلات فرهنگی و روانی و اجتماعی کمتری روبرو میگردد.
اینچنین خانواده از نوع پدرسالاری را نمی یابد با خانواده به معنای وسیع کلمه, یعنی با گروه خویشاوندی متشکل از چندین کانون خانوادگی مستقل اشتباه گرفت، زیرا در حقیقت، در این کانونهای خانوادگی که در مجموع, شبکه خویشاوندی را به وجود میآورند، روابط خویشاوندی خاصی وجود دارد که خصوصاً در دید و بازدیدهای متقابل، جشنها و بعضی حوادث مثل ازدواج و فوت منعکس می شود. فراوانی پایدار سازیها و ابداعات تازه, و اصالتی که این روزها در زمینه ابتکارات مربوط به رابطه کاری و ساختار قدرت بروز میکند, دست آوردهایی هستند که کشاورزی را, برای ایجاد گزینهای دیگر و یا گزینههایی دیگر, در بین موضوعاتی قرار میدهد که آن موضوعات نقطه های عطف مقدم مسائل اجتماعی به شمار می روند.
این تقابل که جنبه بیانی و آکادمیک آن مهم تر از جنبه واقعی آن است, یک موضوع تاریخی به شمار میرود و با واقعیت کنونی, که شهری و روستایی در حیطه نفوذ یکدیگر قرار گرفته اند, همخوانی ندارد, زیرا این معنی بیشتر از آن که حاصل یک بینش تحلیلی همه جانبه باشد, از یک مفهوم فضایی و یک برش جغرافیایی به دست آمده است. زیرا از طرفی، کشاورزی خصوصاً وقتی دامداری مکمل آن شود باعث ایجاد کارهای متنوعی میشود که مشارکت زنان و حتی اطفال کم سن و سال را ایجاب میکند, از طرف دیگر, کشاورزی سنتی به دلیل بازده ضعیفی که دارد, کارهای جنبی فراوانی ایجاد می کند که این خود موجب تقسیم کار باز هم بیشتر در درون گروه خانوادگی می شود.
دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.
این بیتوجهی از یکسو، از جریانهای فراعلمی در حوزه تحولات کلان ملی و بینالمللی یعنی اقتصاد و سرمایهداری و تلاش آن برای ادغام روستا در خودش ناشی میشود و از سوی دیگر، برخی ریشههای آن در سنتهای نظری مارکسیستی و پوزیتیویستی به عنوان مفروضات و منشأ مطالعات جامعهشناختی روستایی است؛ همچنین فقدان مفهومپردازی مناسب برای دین روستایی نیز عاملی است که سبب شده است که ایده دین چنان که به صورت نهادی شهری تعریف شده است، فرض شود و لذا چون مؤلفههای این دین نهادی در روستاها نیست، عملاً امور دینی روستا، در صورت مشابهت با شهر، یا ذیل عنوان عناصر دینی مطرح شوند، و یا ذیل عنوان خرافات و باورهای خرافی توصیف شوند.
(قبلی، 13) لهساییزاده نیز این مطالعات را در دستهبندی دیگری مطرح میکند که عبارتاند از 1ـ تکنگاریها، که معمولاً یک روستا را به طور خاص بررسی کردهاند، اگر چه جایگاه واقعی یک روستا را در کل ساخت اقتصادی اجتماعی ایران نشان نمیدهند؛ 2ـ تحقیقات مقطعی، که عموماً با اصلاحات ارضی مرتبط بود و بر وضعیت روستاها در همان زمان تأکید داشتند؛ 3ـ مطالعات تخصصی پیرامون یک موضوع خاص در روستا؛ 4ـ مطالعات روستایی که بیشتر جنبه آماری داشتند و دولت و سازمانهای ذینفع آنها را انجام میدادند (لهساییزاده، 1382: 7). موضوعات محوری برخی از این پژوهشها عبارتاند از: مسئله مشارکت در جامعه روستا (دانش مهر و احمدرش 1388 و کوهی و تقوی 1382)، بررسی کمی تأثیر رسانهها بر زندگی روستایی (رضویزاده 1385)، فهم آماری و پرسشنامهای فقر در روستا (غفاری و حقپرست 1383 و شادیطلب و حجتی کرمانی 1387)، فهم آماری و پیمایشی از مسئله جنسیت و نقش زن در روستا (معیدفر 1383، منصورآبادی و کرمی 1385 جهانگیری و لهسائیزاده 1387)، بررسیهای پیمایشی در برنامهریزیهای روستایی (زمانی و لاری 1385، افروخته 1380).
مقدمه ۵ توسعه شهری و روستایی چین ۸ جامعه شناسی روستایی ۱۲ مسائل مورد بررسی جامعه شناسی روستایی ۱۳ تاریخ شهر سازی ۱۳ تمدن ایران ۱۶ ساسانیان ( قرن سوم تا هفتم میلادی ) ۱۶ عوامل مشخص شهر در دوره اسلامی ۱۷ عناصر اصلی شهر در دوران اسلامی ۱۷ فرم شهر ایرانی در دوره صفوی ۱۷ اروپا ۱۹ تمدن های نخستین اروپایی ۱۹ قرون وسطا در اروپا ۱۹ دوره رنسانس ( ۱۴۲۰ تا ۲۱۹۰۰ ) ۲۰ پیش شهرسازان ترقی گرا ( نوگرا ) ۲۳ پیش شهرسازان فرهنگ گرا ۲۳ پست مدرنیسم ( فرا نوگرا Post modenism ) پست- پست مدرنیسم ۲۷ ( فراتر از فرا نو گرا ) ۲۷ مدرنیته ۲۹ رنسانس ۳۰ عصر روشنگری ۳۳ انقلاب صنعتی ۳۴ اولین ساختمان های مدرن ۳۵ برنامه ریزی شهری ۳۵ شهر چیست ؟ ۳۵ تعاریف مختلف شهر ۳۷ شهرسازی کدامست ۳۹ شهرساز کیست ۴۱ برنامه ریزی و انواع آن ۴۴ انواع برنامه ریزی ۴۵ انواع برنامه ریزی از نظر مدت اجرا ۴۸ برنامه ریزی منطقه ای ۵۰ طرح کامل منطقه ای ۵۳ برنامه ریزی روستائی ۵۳ طرح شهرک روستایی ۵۶ طرح هادی روستائی ۵۶ طرح هادی شهری ۵۷ طرح جامع شهری ۵۸ طرح تفصیلی شهری ۵۹ طرح آماده سازی زمین ۶۱ طرح احداث شهرهای جدید ۶۳ طرح ریزی شهری ۶۵ برنامه ریزی شهری ۶۷ دور تسلسل برنامه ریزی شهری ۶۸ مقایسه برنامه ریزی شهری و طراحی شهری ۷۲ طرح هادی روستا ۷۳ طرح هادی شهر ۷۳ طرح تفصیلی ۷۴ طرح جامع شهر Master Plan ۷۵ منابع ۷۶.
در جامعهشناسی روستایی به بررسی انواع نظامهای اجتماعی؛ مانند خانواده، جمعیت، گروهبندی، ارزشهای اجتماعی هنجارهای اجتماعی، گرایشها، کارکردها، تحولات و بالاخره کلیه امور و مسائل جامعه روستایی پرداخته میشود که شناخت آنها میتواند، از یک سو برای توسعه، رفاه اجتماعی و بهبود زندگی روستانشینان سودمند باشد و از سوی دیگر زمینه گسترش جامعه شناسی روستایی به عنوان یک رشته علمی فراهم گردد. در همایش سالانه چهارم اطلاعات شهری منطقه آسیا – اقیانوسیه که در ماه مه سال ۲۰۰۴ در شهر شانگهای چین برگزار شد، چین به طور فعالانه تری به همکاریهای مربوط به توسعه فنـــاوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه کسب و کار منطقه ای ظاهر شد و در چارچوب تفاهم نامه نهایی این همایش، مقرر شد بسیاری از شهرها و مناطق این کشور در فعالیتهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش موثرتری ایفــا کنند.
بهدنبال کشف اریس، این پرسشها مطرح شد: «اگر پلوتون سیاره است؛ پس، اریس هم سیاره خواهد بود؟» «دربارهی دیگر اجرام یخی کمربند کویپر چطور؟» «وجه تمایز جرم آسمانی با سیاره در چیست؟» بدینترتیب، امری که تا قبل از این بدیهی و ساده بهنظر میرسید با ابهامات زیادی همراه شد. چنین تعریفی پلوتون را دوباره وارد گروه سیارهها میکرد؛ اما مشکل این تعریف آن بود که ماه و دیگر قمرهای موجود در منظومهی شمسی جزو سیارههای منطومهی شمسی قرار میگرفتند و تعداد سیارهها به بیش از ۱۱۰ سیاره میرسید. در این تاریخ، پژوهشگران اتحادیهی بینالمللی ستارهشناسی (IAU) به حذف پلوتون از گروه سیارهها رأی موافق دادند؛ زیرا معتقد بودند پلوتون دیگر سیارهای معمولی نیست و در ردهی سیارههای کوتوله جای میگیرد.
ایتان سیگل، متخصص اخترفیزیک، در پاسخ به استرن نوشته است: حقیقت ساده این است که پلوتون از همان ابتدا هم بهاشتباه در گروه سیارههای منظومهی شمسی قرار گرفته بود؛ درحالیکه برای ۸ سیارهی دیگر اینطور نیست. یک سال بعد، استرن بههمراه ستارهشناس دیگری در مقالهای در واشنگتنپست، تعریف IAU از سیاره را عجولانه و ناقص خواند و اظهار کرد ستارهشناسان باید این ایده را بازنگری کنند. یکی از پیشنهادهای جنجالی آن بود که تعداد کل سیارههای منظومهی شمسی به ۱۲ سیاره افزایش پیدا کند که سرس، بزرگترین سیارک و پلوتون و قمر شارون را شامل میشد.
در این نشست که با حضور رئیس کمیتهی تعریف سیاره در IAU برگزار شده بود، شرکتکنندگان اصرار کردند نام پلوتون دوباره به جمع سیارههای منظومهی شمسی برگردد. از آن تاریخ بهبعد، فقط اجرام واقع در مسیر عطارد تا نپتون سیاره تعریف شدند و پلوتون و اشیای پیرامونش هم در ردهی سیارههای کوتوله قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۷، تعریف جدیدی برای سیاره پیشنهاد شد: «سیارهی جسم گِردی در فضا است که در ابعاد کوچکتری درمقایسهبا ستاره قرار دارد». پس از ظهور تلسکوپ، ستارهشناسان دو سیارهی جدید، اورانوس و نپتون را کشف کردند که با چشم غیرمسلح بسیار نامعلوم بهنظر میرسیدند.
برای آموزش بهتر این مبحث پیشنهاد ما این است که بخش ابتداییدورهی فیزیک۲ لینوم رو مشاهده کنین یا میتوانین برای تسلط بیشتر بر این مباحث ریاضی ۱ ما رو هم مشاهده کنین. در هر کدام از این مختصات ها 3 المان طولی ،سطحی و حجمی را بیان میکنیم که متناسب با مسائل باید ابتدا دستگاه مختصات را به درستی انتخاب کنید و سپس المان خود را انتخاب کنید. المانگیری صحیح در دستگاههای مختصات مختلف برای حل بسیاری از مسائلفیزیک2 که در آنها توزیع بار الکتریکی پیوسته وجود دارد امری ضروری است. اما آنچه در این درس اهمیت دارد آن است که میتوان در هر دو صورت انتگرالهای چندگانه را به صورت ضرب ساده چند انتگرال یگانه نوشت.
برای محاسبه مساحت انتگرال دوگانه لازم است و برای محاسبه یا جاروب حجم، انتگرال سهگانه. مشتقهای کاربردی درفیزیک 2 (سعی کنید این مشتق ها را به خاطر بسپارید). در این قسمت، سه مختصات مهم کارتزین، استوانه ای، کروی را بررسی میکنیم. متغیرهای دستگاه مختصات کروی که با آن میتوان هر نقطه دلخواه از فضا را با آن توصیف کرد با ( r,θ,φ ) نشان داده میشود. گاهاً در برخی از مسائل ممکن است نیاز به تبدیلات از مختصات کروی به دکارتی یا بالعکس باشد. متغیرهای دستگاه مختصات استوانهای که با آن میتوان هر نقطهی دلخواه از فضا را با آن توصیف کرد با ( r,θ,z ) نشان داده می شود.
نکته: دستگاه مختصات قطبی حالت خاص از دستگاه استوانهای است، زمانی که بدنه استوانه را حذف نماییم. در برخی منابع متغیر ها را با ( ρ,φ,z ) نشان میدهند که هیچ تفاوتی ندارد. در این حالت متغیرهای فضایی به صورت ( r, θ ) درمیآیند. متغیرهای این دستگاه مختصات که با آن میتوان هر نقطهی دلخواه از فضا را با آن توصیف کرد، با ( x,y,z ) نشان داده میشود.