نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تحلیل سیاست پولی در اقتصاد ایران با استفاده از یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی. تحلیل سیاست پولی در اقتصاد ایران با استفاده از یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی. تحلیل سیاست پولی در اقتصاد ایران با استفاده از یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی.
پارامترهای موجود در دو تابع عکسالعمل نیز به صورت تجربی و بر اساس نوع سناریوی انتخابی (کنترل تورم و کنترل نرخ ارز) مقداردهی شدهاند؛ به این صورت که چنانچه بانک مرکزی سناریوی هدفگذاری نرخ ارز را در پیش گیرد، وزن پارامتر 2z را افزایش داده و چنانچه سناریوی هدفگذاری تورم را در پیش گیرد، وزن این پارامتر را کاهش و وزن پارامترهای 3z و 2b را افزایش میدهد. نقطه کلیدی در این تحول، معرفی و تجمیع نوسانات اقتصادی در قالب مدل ادوار تجاری حقیقی بود که در آن برای نخستین بار یک مدل پویای کوچک و منسجم از اقتصاد ارائه گردید که از اصول اولیه اقتصاد خرد همراه با بنگاههای بهینهکننده، انتظارات عقلایی و تسویه بازار ساخته شده و قادر به تولید دادههایی بود که تا حد بالایی مشابه متغیرهای مشاهده شده بودند.
(5) . ابزارهای مستقیم عموماً به صورت بخشنامهها و یا دستورالعملهای بانک مرکزی برای کنترل مقدار و یا قیمت (نرخ بهره) وجوه سپردهگذاری شده صادر میشوند و ابزارهای غیرمستقیم با توجه به صلاحدید بانک مرکزی بر رفتار موسسات مالی از طریق اثرگذاری بر ترازنامه بانک مرکزی و یا قیمت تسهیلات این بانک (نرخ بهره) عمل میکنند.
(6) . به طور خاص، در این مطالعه بانک مرکزی میتواند میان یکی از دو هدف کنترل نرخ ارز و کنترل نرخ تورم دست به انتخاب بزند و برای دستیابی به این اهداف دو ابزار کنترل پایه پولی (از طریق کنترل اعتبارات اعطایی بانک مرکزی) و مداخله در بازار ارز (از طریق کنترل ذخایر خارجی بانک مرکزی) را در اختیار دارد.
[2] این موضوع جاى تعجب نیست که خدا از بنده پرهیزگارش این چنین پذیرایى کند، ولى بعضى از مفسران (مانند نویسنده المنار) معتقدند که منظور از "رزقا" همین غذاهاى معمولى دنیا بوده؛ زیرا از "ابن جریر" نقل شد که بنى اسرائیل گرفتار قحطى شدند و زکریا قادر بر تامین زندگى مریم نبود، در این موقع قرعهاى زدند که به نام مرد نجارى افتاد و او افتخارا از درآمد کسب خود غذاى مریم را تهیه مىکرد و به هنگامى که زکریا در کنار محراب او قرار مىگرفت از وجود چنان غذایى در آن شرایط سخت تعجب مىکرد و مریم در پاسخ سؤال او مىگفت: "این از طرف خدا است"؛ یعنى خداوند، مرد با ایمانى را علاقهمند به این خدمت در آن شرایط سخت، ساخته است.
این تفسیر، نه با قرائن موجود در آیه و نه با روایاتى که در ذیل آن وارد شده است، سازگاری دارد! در تفسیر عیاشى روایتى از امام باقر (ع) نقل شده است: "روزى پیامبر (ص) به خانه فاطمه زهرا (س) آمد در حالى که چند روز در خانه او غذایى دیده نمىشد، ناگاه غذایى نزد او مشاهده کرد و از او پرسید: این غذا از کجا است؟ فاطمه (س) عرض کرد: از جانب خدا است؛ او هر کس را که بخواهد بدون حساب روزى مىبخشد، پیامبر (ص) فرمود: این جریان همانند جریان زکریّا است که در کنار محراب مریم آمد و غذاى مخصوصى در آن جا دید و از او پرسید: اى مریم! این غذا از کجا است، او گفت: از ناحیه خدا است. البته، این موضوع که منظور از«رزقا» غذاى بهشتى باشد از قرائنى که در گوشه و کنار آیه هست نیز استفاده مىشود؛ زیرا اولاً: کلمه «رزقا» به صورت نکره، نشانه آن است که روزى خاص و ناشناسى براى زکریا بوده است؛ ثانیاً: پاسخ مریم که «این از طرف خدا است»، نشانه دیگرى براى این مطلب مىباشد؛ ثالثاً به هیجان آمدن زکریا و تقاضاى فرزندى از طرف پروردگار که در آیه بعد به آن اشاره شده، قرینه دیگرى براى این معنا محسوب مىشود.
در همین راستا، غذایی که به صورت معمول در این دنیا مصرف می شود، بعد از تبدیل مقداری از آن به انرژی و ماده در داخل بدن، باقیمانده ای نیز دارد که با دفع و تعریق از بدن انسان خارج می شود، اما دلیلی ندارد که این سیستم، تنها راه موجود برای تبدیل مواد باشد و دست کم از لحاظ عقلی محال نیست که شیوه دیگری در نظر گرفته شود که در آن، تعفن موجود در مواد دفع شده برطرف شود و یا تمام مواد مصرف شده، تبدیل به انرژی شود. در ارتباط با جهان اخروی باید دانست که آیات و روایاتی به زندگی جاوید بشری در بهشت و دائمی بودن نعمت ها و لذت های آن، اشاره و تأکید می نمایند، بدان معنا نیست که غذاهایی که بهشتیان از آن تغذیه می نمایند نیز دائمی باشد، بلکه دلایلی بر خلاف این مطلب وجود دارد.
21 محمد بن یعقوب الکلینی، عن على بن ابراهیم عن ابیه عن ابن ابى عمیر عن عبدالرحمن بن الحجاج عن ابى عبداللَّه علیهالسلام قال: «أفطر رسول اللَّهصلى الله علیه وآله عشیّة خمیس فى مسجد قبا فقال: هل من شراب؟ فأتاه أوس بن خولى الانصارى بُعسّ مخیض بعسل، فلما وضعه على فیه نحّاه، ثم قال: شرابان یکتفى بأحدهما من صاحبه، لا أشربه و لا احرّمه، و لکن أتواضع للَّه فان من تواضع للَّه رفعه اللَّه، و من تکبّر خفضه اللَّه، و من اقتصد فى معیشة رزقه اللَّه، و من بذر حرمه اللَّه، و من اکثر ذکر الموت احبّه اللَّه» (کلینی، همان، ج 2، ص 122، ح 3؛ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 11، ص 219، ح 31 و مجلسی، همان، ج 16، ص 265 و ج 75، ص 126، ح 25).
17 نیز از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که پیامبر اکرم… در صورت دسترسى به شیرینىجاتبا آن افطار مىکرد، و اگر بدان دسترسى نداشت با آب گرم افطار مىکرد و مىفرمود: این باعث پاکسازى کبد و معده، و موجب خوشبو شدن بوى دهان، و سبب تقویت دندانها و چشم، و عامل تیزى بینایىمىشود؛ و گناهان را مىشوید و عروق تحریک شده را ساکن، و تلخى غالب را از بین مىبرد و بلغم را قطع مىکند و حرارت را ازمعده فرو نشانده و سردرد را زایل مىکند. 42 آن حضرت، گاه غذا را در میان مساکین و نیازمندان و همراه آنان میل مىکرد و از برکت حضور حضرت، آنان نیز سیرمىشدند، بنا به نقل حمیرى از امام باقر(علیه السلام)، شبى پیامبر اکرم… همراه مساکینى که در مسجدمىخوابیدند در کنار منبر، روزه خود را افطار کرد و از غذایى که در دیگى سنگى نهاده شده بود میل فرمود، و به برکتحضور حضرت، سى نفر از آنان از آن غذا خورده و سیر شدند، سپس آن ظرف نزد همسران حضرت باز گردانده شد وهمه آنان نیز سیر شدند.
70 روشن است که مرادِ حضرت از سنّت شدن این امور، پیامى است که در پس این رفتارهاى ظاهرى نهفته است که همانداشتن روحیه تواضع در برابر بندگان است، چراکه امروزه زمینة عمل به برخى از موارد یاد شده، براى بسیارى از افرادـ به ویژه شهرنشینان ـ وجود ندارد و طبعاً هر فردى باید به تناسب وضعیتى که در آن زندگى مىکند تلاش کند خود رادر داشتن روحیة تواضع، با پیامبر اکرم… منطبق سازد. پیش از این، اشاره به روایتى شد که طبق آن، پیامبر اکرم… هنگام تنفس در اثناى نوشیدن آب،ظرف آب را از مقابل دهان دور کرده و پس از تنفس، آن را مجدداً به دهان نزدیک مىکرد،98 و این مىتواند ازتوجه آن حضرت به ظریفترین اصول بهداشتى و تربیتى حکایت کند، زیرا تنفس در ظرف آب، به ویژه اگر دیگرى نیزبخواهد از آن بنوشد، با ادب و اصول بهداشتى، همخوان نیست.
امام رضا(ع) : فضیلت نان جو بر نان گندم مـانـنـد فـضـیـلت ما اهل بیت است برسایر مردم و هیچ پیغمبرى نیست مگر آنکه دعا کرده است بـراى خـورنـده نـان یـا آش جـو، وبـرکـت فـرسـتـاده اسـت بـر او و داخل هیچ شکمى نمى شود مگر آنکه هر دردیکه در آن هست بیرون میکند و نان وطعام جو قوت پـیـغمبرانست و طعام نیکان است و حق تعالى نگردانیده است قوت پیغمبران را مگر نان جو و فرمود که داخل شکم صاحب مرض سل نمیشود چیزیکه نافع تر از نان برنج باشد. شخصى بخدمت حضرت امام رضا علیه السلام عرض کرد کـه اهـل بـیـت ما گوشت گوسفند نمیخوردند و مى گویند که سودا را بحرکت میآورد وازآن دردسـر ودردهـاى دیـگـر بـهـم مـیـرسـد حـضـرت فـرمـود کـه اگـر خـداى عـزوجـل گـوشـتـى بـهـتـر از گـوشـت گـوسـفـنـد مـیـدانـسـت فـداى اسمعیل را گوسفند قرار نمیداد.
حـضـرت امـام رضا (ع) : در بدن رگى هست که آن عشا نام دارد و هر که در طرف شب چیزى نمیخورد آن رگ او را نفرین میکند تا صبح میگوید خدا ترا گرسنه بـدارد چـنـانـچـه مـرا گـرسـنـه داشتى خداترا تشنه بدارد چنانچه مرا تشنه داشتى پس البته ترک مکنید عشا را اگر چه بلقمه نان باشد و اگر چه بدمى آب باشد. امام حسین(ع): هرگاه رسول خدا(ص) غذایی میخورد، میگفت: «اللهم بارک لنا فیه و ارزقنا خیرا منه؛ خدایا! در آن برای ما برکت قرار ده و بهتر از آن را روزیمان فرما» و هرگاه شیری مینوشید، میفرمود: «اللهم بارک لنا فیه و ارزقنا فیه؛ خدایا! در آن برای ما برکت قرار ده و روزیمان را در آن قرار ده.
امیر مومنان علی (ع) میفرماید: هرگاه رسول خدا (ص) آب میآشامید، میفرمود: «الحمدالله الذی لم یجعله اجاجا بذوبنا و جعله عذابا فراتا بنعمة»؛ سپاس خدای را که آن را به سبب گناهانمان برایمان تلخ قرار نداد بلکه آن را به سبب نعمتش شیرین و گوارا قرار داد. پیامبر اکرم )ص): مبغوض ترین افراد نزد خدا کسانى اند که شکم خود را با انواع خوردنى ها در حد افراط پر کرده اند؛ و اگر انسان خوردن لقمه اى را که بسیار هم مورد اشتها و علاقه اوست ، ترک کند در قبال این کار خداوند یک درجه و مقام در بهشت به او مى دهد. در حدیث موثق منقول است که حضرت رسول (ص) بحضرت امـیـرالمـؤ مـنـیـن (ع) فـرمـود: یـا عـلى در اول طعام و آخر طعام نمک بخور که هر که در طعام افتتاح واختتام بنمک کند خدایتعالى دفع کند از او هفتاد نوع از انواع بلا را که آسانتر آنها خوره باشد.
امام رضا(ع ) با تشبیه بدن به زمین می فرماید: بدن انسان ، بسان زمین پاک و آماده برای زراعت است که اگـر در آبـادانی و آبدهی بدان ، مراقبت شود، به گونه ای که آب ، نه فراوان تر از نیاز بدان برسد تا آن را غرقاب و باتلاق کند و نه از اندازه کمتر باشد تا آن را به تـشـنـگـی گـرفـتـار سازد، آبادانی اش استمرار می یابد، اما اگر از آن غفلت شود، به تباهی می گراید و علف هرز در آن می روید؛ بدن چنین حکایتی دارد و تدبیر آن در خوراک و پوشاک چنین است. امـام رضـا(ع ) در روایـتـی هـر ۸ سـاعـت یـک بار وعده غذایی را از مجموع این چند دسته روایـات چـنـیـن اسـتـنـبـاط مـی شـود کـه دو وعـده غـذایـی ، یـعـنـی اول روز و آخـر روز بـرای خـوردن غـذا کافی است ، و چنانچه در میان روز گرسنه شد از مـیان وعده های غذایی استفاده کند، آنچه در رساله های عملی درباره استحباب غذا خوردن در اول روز و اول شب و خودداری از غذا در بین روز و بین شب آمده ، در تاءیید دو وعده تغذیه است.
((بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید)) و پیامبر ما نیز طب را در این دستور خویش خلاصه کرده است : ((معده ، خانه بیماری ها است و امـسـاک ، سـرآمـد هـمه داروها است و بدنت را از آنچه بدان عادت صحیح داده ای محروم مکن )) طـبیب مسیحی وقتی این سخن را شنید گفت : قرآن شما و پیامبرتان ، برای جالینوس (طبیب معروف ) سخن طبیبانه ای باقی نگذارده اند. میوه هایی چون : انگور، انار، خـربـزه ، خـرمـا، سـیـب ، انجیر و… هر کدام از خواص زیادی برخوردارند که در روایات اسلامی به آنها اشاره شده است مثلا: انار، موجب نورانیت قلب و دور کننده شیطان است ، معده را پـالایـش مـی دهـد، مـقـوی و نـیـروبـخـش اسـت ، غـذا را هـضـم مـی کـنـد و سـبـب اعتدال طبع می شود.
مـفـهوم آیه شریفه ((کلو واشربوا ولا تسرفوا)) که در نگاه نخست بسیار ساده به نظر مـی رسـد، امروز در رتبه مهم ترین دستورات بهداشتی (و تغذیه سالم ) قرار گرفته اسـت ، زیـرا طـبـق تـحـقـیقات دانشمندان ، سرچشمه بسیاری از بیماری ها، غذاهای اضافی (داخـل مـعـده ) اسـت کـه بـه صورت جذب نشده در بدن باقی می ماند. در آیه ای از قرآن آمده است : شیطان می خواهد به وسیله شـراب (غذای پلید) و قمار در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و در آیـه ای دیـگـر خـوردن مـال حـرام را آتـش خـوردن مـعـرفـی کـرده اسـت : ((کـسـانـی کـه امـوال یـتـیـمان را به ستم می خورند (در حقیقت ) تنها آتش می خورند.
این موضوع جاى تعجب ندارد که خدا از بنده پرهیزگارش این چنین پذیرایى کند، ولى بعضى از مفسران (مانند نویسنده المنار) معتقدند که منظور از “رزقاً” همین غذاهاى معمولى دنیا بوده؛ زیرا از “ابن جریر” نقل شد که بنى اسرائیل گرفتار قحطى شدند و زکریا قادر بر تأمین زندگى مریم نبود، در این موقع قرعهاى زدند که به نام مرد نجارى افتاد و او با میل و رغبت خود از درآمد کارش، غذاى مریم را تهیه مىکرد و به هنگامى که زکریا در کنار محراب او قرار مىگرفت از وجود چنان غذایى در آن شرایط سخت تعجب مىکرد و مریم در پاسخ سؤال او مىگفت: “این از طرف خدا است”؛ یعنى خداوند، مرد با ایمانى را علاقهمند به این خدمت و در آن شرایط سخت، ساخته است.
این تفسیر، با قرائن موجود در آیه و با روایاتى که در ذیل آن وارد شده است، سازگاری ندارد! در تفسیر عیاشى روایتى از امام باقر (ع) نقل شده است: “روزى پیامبر (ص) به خانۀ فاطمه زهرا (س) آمد در حالى که چند روز در خانۀ او غذایى دیده نمىشد، ناگاه غذایى نزد او مشاهده کرد و از او پرسید: این غذا از کجا است؟ فاطمه (س) عرض کرد: از جانب خدا است؛ او هر کس را که بخواهد بدون حساب روزى مىبخشد، پیامبر (ص) فرمود: این جریان همانند جریان زکریّا است که در کنار محراب مریم آمد و غذاى مخصوصى در آن جا دید و از او پرسید: اى مریم! این غذا از کجا است، او گفت: از ناحیۀ خدا است. از طرف دیگر در علم کلام در باب توحید افعالى ثابت شده است که خداوند متعال، قدرت مطلق است و آفرینش، رزق، زنده کردن، میراندن، بی نیازی، فقر، عزّت، ذلّت، صحّت و مرض و… به دست قدرت او است؛ منتها گاهى افاضه توسّط اسباب عادى است (اسباب اختیارى و غیر اختیارى بشر) و گاهى بدون اسباب عادى است؛ مثل خلقت حضرت آدم و حوّا و … معجزات صادره از انبیا نیز از همین قبیل و بر خلاف عادت است، همچنین رزق حضرت مریم بر خلاف عادت و بدون اسباب ظاهری بوده است”.
در همین راستا، غذایی که به صورت معمول در این دنیا مصرف می شود، بعد از تبدیل مقداری از آن به انرژی و ماده در داخل بدن، باقیمانده ای نیز دارد که با دفع و تعریق از بدن انسان خارج می شود، اما دلیلی ندارد که این سیستم، تنها راه موجود برای تبدیل مواد باشد و دست کم از لحاظ عقلی محال نیست که شیوۀ دیگری در نظر گرفته شود که در آن، تعفن موجود در مواد دفع شده برطرف شود و یا تمام مواد مصرف شده، تبدیل به انرژی شود. در ارتباط با جهان اخروی باید دانست که آیات و روایاتی به زندگی جاوید بشری در بهشت و دائمی بودن نعمت ها و لذت های آن، اشاره و تأکید می نمایند، بدان معنا نیست که غذاهایی که بهشتیان از آن تغذیه می نمایند نیز دائمی باشد، بلکه دلایلی بر خلاف این مطلب وجود دارد.
دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.
دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.
مهندسی ژئوتکنیک یکی از شاخههای مهندسی عمران است که سالیان اخیر در پی رشد روزافزون تاسیسات حیاتی و صنایع بزرگ از یک سو و خسارات وارده بر مناطق زلزله خیز از سوی دیگر، موجب شده تا این رشته از دیدگاه بررسی تاثیر رفتار لرزهای خاک بر مستحدثات بسیار مورد توجه قرار گیرد. داده هاى ژئوتکنیکى، آن دسته اطلاعات مربوط به زمین هستند که در برنامه ریزى، اکتشاف طراحى، ساخت و بهره بردارى از سازه هاى مهندسى و پروژه هاى عمرانى و معدنى به کار رفته و ایمنى و کارایى موثر آنها را تضمین مى کنند. فرق ژئوتکنیک با ژئومکانیک این است که در ژئوتکنیک رفتار مهندسى سنگها وخاکها در محل اجراى طرح مطالعه مى شود وراه حل ارائه مى گردد اما در ژئومکانیک این رفتار در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار مى گیرد.
این اطلاعات دامنه گسترده اى از داده ها را،در زمینه هاى مکانیک خاک، مکانیک سنگ، منابع آب، لرزه خیزى،مهندسى عمران و زمین شناسى مهندسى و زیست محیطى، شامل مى شوند. ژئوتکنیک مطالعه رفتار مهندسى سنگها وخاک ها در محل اجراى طرح هاى عمرانى وارائه راه حل هاى مناسب جهت بهسازى شرایط زمین است. داده هاى ژئوتکنیکى هر پروژه عمرانى یا معدنى در طى مراحلى چند و به توسط روشهاى مختلف اکتشاف سطحى و زیر سطحى، تولید مى شوند. مکانیک خاک شاخه اى از علوم مهندسى است که به مطالعه مشخصات فیزیکى ورفتار توده خاک تحت بارهاى وارده مى پردازد. مهندسى ژئوتکنیک شاخه اى از مهندسى عمران مى باشد که هدف آن مطالعه مصالح طبیعى موجود در لایه سطحى زمین است.
زیرا، طراحی لرزهای یا مقاوم سازی سازهها با ملحوظ نمودن ابعاد ژئوتکنیکی آن امری اجتناب ناپذیر است. این داده ها ممکن است به صورت خام بوده و یا داده هایى باشند که مورد تعبیر و تفسیر قرار می گیرد. ژئوتکنیک دانش پویایى است که محیط مکانیکى زمین شناسى وعملکرد آن را به مهندسان مى شناساند. بطور کلى این علم شامل کاربرد مفاهیم مکانیک خاک ومکانیک سنگ در مسائل طرح پى مى باشد. مهندسى پى (فونداسیون) کاربرد اصول مکانیک خاک در مسائل علمى است.
نوع درس: درس مشترک اقلیت های دینی رشته های پایه دهم دانلود کتاب الکترونیکی. نوع درس: درس مشترک رشته علوم تجربی، ریاضی و فیزیک دانلود کتاب الکترونیکی. نوع درس: درس اختصاصی رشته ریاضی و فیزیک دانلود کتاب الکترونیکی. نوع درس: درس مشترک رشته های پایه دهم دانلود کتاب الکترونیکی. نوع درس: درس مشترک رشته های پایه دهم دانلود کتاب الکترونیکی. نوع درس: درس مشترک رشته های پایه دهم دانلود کتاب الکترونیکی. نوع درس: درس مشترک رشته های پایه دهم دانلود کتاب الکترونیکی. نوع درس: درس مشترک رشته های پایه دهم دانلود کتاب الکترونیکی. نوع درس: درس مشترک رشته های پایه دهم دانلود کتاب الکترونیکی.
نوع درس: درس مشترک رشته های پایه دهم دانلود کتاب الکترونیکی. نام درس: تعلیمات ادیان الهی و اخلاق 2 (ویژه اقلیت های دینی).
دانشکده روانشناسـی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دی ماه 1360 از ادغام رشته های علوم تربیتی و روان شناسی : • دانشگاه ابوریحان بیرونی • دانشگاه آزاد ایران • مدرسه عالی شمیران • دانشکده دماوند • مدرسه عالی پارس • دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و سپس در سال 1363 پس از ادغام این مجتمـع با مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس یافته و سپس بـا انتقال رشتـه معارف اسلامی بـه دانشگاه شهیـد بهشتـی بـه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تغییر نام داده است.
تاریخ تاسیس: 1363 محل استقرار فعلی: ضلع شمال غربی دانشگاه واقع در دهکده المپیک گروههای آموزشی موجود: کتابداری و اطلاع رسانی، تکنولوژی آموزشی، مدیریت آموزشی، روان شناسی تربیتی، سنجش و اندازه گیری، آموزش و پرورش، مشاوره، روان شناسی بالینی و عمومی، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در راستای تجمیع و طرح جامع دانشگاه در تیرماه سال 1385 به پردیس دانشگاه علامه طباطبایی واقع در دهکده المپیک انتقال یافته است و در شمال غربی سازمان مرکزی دانشگاه و دانشکده حقوق و علوم سیاسی استقرار دارد.
اهداف تشکیل گروه آموزشی روان شناسی عمومی و بالینی: - ارتقای سطح علوم روان شناسی در نظام علمی و آموزشی کشور - بهبود کمی و کیفی آموزش و پژوهش در رشتههای مختلف روان شناسی - مشارکت در بهبود نظام برنامهریزی و مدیریت در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور - تربیت نیروی انسانی متخصص و کاردان در حوزه های مختلف روان شناسی ذیل برنامه های کلان علوم انسانی و اجتماعی کشور مهمترین الویت های کاری گروه در حال حاضر به ترتیب زیر می باشد: - بازنگری سرفصل های آموزشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری - تلاش در جهت ایجاد گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد روان شناسی صنعتی و سلامت - تلاش در جهت ایجاد مقطع دکتری روان شناسی بالینی و سلامت - تلاش در جهت اخذ مجوز نشریه مطالعات بنیادی روان شناسی - معرفی و ارتقای گروه در محافل و مراجع علمی- تخصصی ملی و بین المللی - گسترش همکاری های علمی و پژوهشی با مراکز مرتبط - فعال نمودن زمینه های علمی دانشجویان با تاسیس انجمن علمی – دانشجویی - هدایت و راهبری پژوهش دانشجویان.
در سـال 1360 از این مدرسه عالی فقط رشته های زبان انگلیسی، علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره و راهنمایی در مقطع کارشـناسـی به مجتمع دانشـگاهی ادبیات وعلوم انسـانـی منتقل شد که بعد ها به نام دانشگاه علامه طباطبایی نامیده شد. مدرسه عالی پارس با مصوبه شورای مرکزی دانشگاه ها در 1345 تاسیس و از سال 1346 در سه گروه علوم تربیتی– روانی ، زبان های خارجه و علوم پایه با جذب دانشجو شروع به فعالیت نمود. این گروه در سه مقطع تحصیلی کارشناسی روان شناسی بالینی و کارشناسی روان شناسی، کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی و عمومی و دکتری روان شناسی دانشجو می پذیرد. از سال 1370 گروه روان شناسی استثنایی از این گروه جدا شد و گروه روان شناسی بالینی و عمومی به طور مستقل تاکنون ادامه فعالیت داده است.
از آن زمان گروه روان شناسی بالینی و عمومی و استثنایی ذیل یک گروه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مستقر شد. گروه روان شناسی بالینی به عنوان یکی از رشته های علمی مدرسه عالی پارس تاسیس شد. نام نام خانوادگی اعضای هیات علمی از بدو تشکیل گروه (به تفکیک شاغل و بازنشسته):.